Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Ako prežiť internetovú slávu

.alexander Mravčák ..ako je to (s)právne .spoločnosť

Pre webové mémy platí, že v jednoduchosti je ich čaro. Čím je myšlienka absurdnejšia, tým väčší úspech na internete môže získať. A v niektorých prípadoch dokáže zmeniť človeku život.

Sieť má jednoduché, ale kruté pravidlá. Informácie sa tam šíria rýchlejšie, ako by si mnohí priali. A ak sa tam raz dostanú, nikdy nezmiznú. Nedávno sa o tom presvedčila Prievidžanka Beáta Štipalová, ktorej brbty Kajšmentke a Kožmeker sa stali najnovšou internetovou senzáciou.„Potrpí si na kvalitné veci,“ znela nápoveda moderátora v Páli vám to. Súťažiacej sa však zaplietol jazyk a namiesto „fajnšmeker“ odpovedala len niekoľko nejestvujúcich slov: kožmeker, kajšmentke a kajšmeker. Keď sa záznam z aprílovej súťaže dostal v júli na internet, zapáčil sa ľuďom natoľko, že sa začal šíriť ako lavína. Kajšmentke sa stal kráľom Facebooku a slovenských zábavných webov, vznikli tričká a nálepky, zostrihané videá či vysamplované piesne. Slovo použili aj celebrity ako Dominika Cibulková či Marián Gáborík, čo ešte len podporilo nárast fenoménu.Kým 21. júla internet podľa Google Trends slovo kajšmentke nepoznal, 24. bolo už na webe populárnejšie ako Rytmus. Dnes po zadaní slova do vyhľadávača dostane čitateľ asi stotisíc odkazov, približne toľko ako po zadaní „Ján Slota“. Stránka Kajšmentke na Facebooku má viac než 30-tisíc fanúšikov. Beáta, ktorá sa stala cez noc internetovou celebritou, nechcenú slávu nevíta. Práve naopak. Jej právnici napríklad kontaktovali hostingovú spoločnosť Web Support so žiadosťou o odstránenie obsahu zo serverov. Internetovú slávu vníma ako útok na svoju osobu. „Viem, že som tresla hlúposť, ale nikto nie je neomylný,“ povedala pre Tv JOJ. „Netrápilo by ma, keby to video len zdieľali. Ale tie zosmiešňujúce videá a fotografie ma bolia.“.skupinový mozogBeáta Štipalová vytvorila nevdojak internetový mém. Nie je prvá a nebude ani posledná. Internet si už niekoľko rokov robí srandu napríklad z českej súťažiacej AZ kvízu, ktorú označil ako „pěstební dělnice“. Obľúbenými sa stali aj ďalšie hlášky zo súťaže, aj keď nie je celkom jasné, prečo. Podobný osud ako Beátu zastihol aj Kimberly Wilkinsovú. Tá ušla z horiacej budovy v Oklahoma City a televízia KFOR s ňou urobila rozhovor. Internet si ju všimol a video s jej hláškou „Ain't nobody got time for that“ (nikto na to nemá čas) sa stalo hitom. Základnou vlastnosťou webového mému je, že stavia na jednoduchej a vtipnej idei (často až absurdnej). Ľuďom sa zaryje pod kožu a tí ju potom rôzne obmieňajú. Tie úpravy, ktoré sú najúspešnejšie, slúžia ako základ na ďalšie modifikácie. Nie je to teda výtvor jedného človeka, ale skupinová práca, ktorú nikto neriadi..smrtiace mémyOkrem náhodných fráz sú mnohé mémy založené aj na iných konceptoch. Napríklad jeden z najväčších fenoménov tohto roka Happy od Pharrella Williamsa. Tanečný videoklip amerického hudobníka sa ľuďom páčil natoľko, že začali vytvárať vlastné mutácie. Tunisko bolo happy, Ženeva bola happy, Budapešť bola happy. Dnes je už ťažko nájsť miesto na mape, ktoré by nebolo happy. Komárno, Veľký Krtíš, Nová Baňa – tí všetci vytvorili vlastnú parafrázu videa. Ešte pred videom Happy sme tu však mali iný videomém. Tým bol Harlem Shake, zvláštny epileptický tanec na pesničku od trapového hudobníka Baauera. Mém sa rozšíril vo februári 2013 a vo svojom najväčšom rozmachu pribudlo na YouTube jedno nové Harlem Shake video každých 21 sekúnd. V priebehu týždňa sa nazbieralo 12-tisíc Harlem Shake videí. Vlastnú alúziu na video, ktoré nakrútili pôvodne austrálski tínedžeri, vytvorili aj zamestnanci Googlu, Facebooku a dokonca aj nórska armáda.O tom, že mémy sa z internetu vedia presunúť aj do reálneho sveta, svedčí príklad fenoménu Doge. Na začiatku bolo jednoduché obrázkové meme s roztomilým psom plemena šiba-inu. Neskôr vznikla vlastná viruálna mena Dogecoin, ktorá sa napriek tomu, že vznikla ako vtip, stala jednou z desiatich najhodnotnejších kryptomien. Jej fanúšikovia zasponzorovali jamajský bobový tím aj profesionálneho závodníka NASCAR Josha Wisa. K používateľom mému patrí aj americký kongres a štokholmské metro.S presúvaním internetových mémov do reálneho sveta to však nie vždy dopadne dobre. Tak napríklad planking. To bol internetový fenomén, pri ktorom sa ľudia fotili ležmo na najrôznejších miestach. Keďže vyhráva ten s najbizarnejším miestom, planking si vyžiadal najmenej jeden ľudský život, keď sa 20-ročný Austrálčan snažil „plankovať“ na svojom balkóne. .umelá slávaNiektoré z najznámejších webových fenoménov napriek tomu priniesli svojim protagonistom aj niečo viac ako internetovú slávu. Napríklad obrazový mém Success Kid (úspešné dieťa), ktoré stavia na fotografii dieťaťa s pyšným výrazom tváre sediacim na pláži, sa stal natoľko úspešným, že oň prejavili záujem aj firmy. Sammyho rodina uzavrela dohodu so značkami Vitamin Water a Virgin Media, ktoré jej za použitie obrázka v reklame platia. Podobne to bolo aj s virálnym videom Double Rainbow. To jeho tvorca licencoval do reklamy Microsoftu, z čoho zarobil dostatok peňazí, aby si kúpil auto z druhej ruky.Ako sa dá vytvoriť mém? Na túto otázku neexistuje a nemôže existovať správna odpoveď. Úspech v internetových vodách sa nedá predpokladať. Potvrdzuje to aj fakt, že mnohé mémy ostávajú roky nepovšimnuté, a potom odrazu vystrelia. Väčšine mémov však nechýba jednoduchá emócia a vtip. Pokúšajú sa s nimi pracovať aj firmy. Buď modifikujú existujúce prvky internetovej kultúry, alebo sa snažia vytvoriť vlastný fenomén, ktorý by pomohol zviditeľniť ich značku. Zrejme najlepšie sa to podarilo melbournskému metru, ktoré so svojím videom Dumb Ways to Die zaujalo celý svet. Pokiaľ sa vám teda stane, že sa vaša tvár nevdojak stane internetovým mémom, nesťažujte sa. Žiadna reklama nie je zlá a možno si na tom nakoniec ešte dobre zarobíte. .autor je spolupracovník .týždňa
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite