Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Učitelia sa vracajú do škôl. Štrajk ich zmenil

.radovan Potočár .robert Barca .spoločnosť

Odovzdávame štafetu, zostávame v štrajkovej pohotovosti. Učitelia, ktorí štrajk posúvajú na univerzity, sa nevracajú do škôl zlomení. Práve naopak.

Učitelia sa vracajú do škôl. Štrajk ich zmenil Robert Barca Po dvoch týždňoch sa levickí gymnazisti vrátili do lavíc. Pedagógovia v ich očiach vďaka štrajku vyrástli.

v nedeľu na levickom gymnáziu robotníci obrusujú schodisko. Rozvírený prach na chodbách sa postupne usádza. Riaditeľa školy tu zastihneme deň predtým, ako sa na levické gymnázium majú po dvoch týždňoch vrátiť štrajkujúci učitelia.

Počas štrajku riaditeľ Vladimír Tóth zostal v škole s tými, ktorí sa rozhodli v obmedzenom režime vyučovať. „Ak sa teraz kolegovia vracajú,“ hovorí riaditeľ, „vidím dve možné vysvetlenia. Buď si uvedomili, že každý deň stojí peniaze, alebo uznali, že ich pôvodné požiadavky nebudú splnené“.

Štrajk podľa neho dokázal rozvíriť v spoločnosti diskusiu, ale učitelia nezoradili svoje priority správne. „To, že všetci moji kolegovia do štrajku nevstúpili, neznamená, že sú so stavom školstva spokojní. Lenže tie požiadavky, 140 eur k platom a 400 miliónov do školstva, to nie sú témy, čo vyvolajú pozitívnu reakciumedzi rodičmi a vo verejnosti. Tieto body mohli byť súčasťou požiadaviek, ale nie prioritami,“ vysvetľuje Tóth postoj neštrajkujúcich.

Škola v priebehu štrajku rodičom oznámila obmedzenie rozvrhu, o samotnej učiteľskej iniciatíve s nimi však nekomunikovala. „Priznám sa, že reakcie rodičov sme počas tých rušných dní nijako neanalyzovali, nebol na to ani čas. Kolegovia, ktorí štrajkovali, boli zrejme viac v kontakte s verejnosťou.“

7. február 2016, Levice: Riaditeľ gymnázia v Leviciach vysvetľuje postoje pedagógov, ktorí neštrajkovali. Iniciatíva slovenských učiteľov podľa neho neformulovala požiadavky správne."7. február 2016, Levice: Riaditeľ gymnázia v Leviciach vysvetľuje postoje pedagógov, ktorí neštrajkovali. Iniciatíva slovenských učiteľov podľa neho neformulovala požiadavky správne."

Aká atmosféra na škole zavládne, keď sa do zborovne vrátia učitelia po dvojtýždňovom štrajku k tým, ktorí ho s vlastnou optikou nazerania na celú iniciatívu nepodporili, riaditeľ nevie, pretože v zborovni nesedí. Dúfa, že napätá nebude. Ľudské vzťahy medzi pedagógmi sa podľa neho pre štrajk nezhoršili, hoci „niektoré veci si ľudia navzájom vyčítali“. Keď zo školy odchádzame a prekračujeme robotníkov, zdá sa, že prach na chodbách do pondelka celkom usadne.

štrajková pohotovosť

Úplne odlišné dva týždne zažila v tom istom čase a v tých istých Leviciach Zdena Ginčaiová. Angličtinárka na gymnáziu spoluorganizovala štrajk a demonštráciu na námestí. Na to, kedy sa naposledy v malom slovenskom meste zhromaždili ľudia so spoločným presvedčením a neboli to hlavohrude v kanadách, sa dá rozpamätať iba ťažko. To, že určiť obsah spoločenskej diskusie a dostať sa do verejného priestoru dokázala časť inteligencie aj mimo Bratislavy, je podľa učiteľky z Levíc úspech.

„Najpresnejšie to pomenoval už Martin Mojžiš, úspechom je, že utečeneckú atrapu prebila skutočná téma. A to, že tento posun dosiahli práve učitelia, je úžasné. Myslím, že sme v očiach našich študentov aj trochu vyrástli. Bola to občianska výchova v praxi,“ hovorí. S tým, že by požiadavky štrajkujúcich boli formulované nesprávne, nesúhlasí. Problémov v školskom marazme je totiž toľko, že je nemožné nahmatať len jednu prioritu, jeden pôvod problémov, jednu príčinu, no odniekiaľ sa začať musí.

8. február 2016, Bratislava: S marazmom v školstve prišli bojovať aj rodičia. Na stretnutí s učiteľmi sa ich do školskej jedálne Spojenej školy Novohradská zmestilo niekoľko stoviek.8. február 2016, Bratislava: S marazmom v školstve prišli bojovať aj rodičia. Na stretnutí s učiteľmi sa ich do školskej jedálne Spojenej školy Novohradská zmestilo niekoľko stoviek.

Za marazmus v školstve nesie zodpovednosť podľa štrajkujúcej učiteľky sčasti i prevládajúca mentalita. „My na Slovensku sme neskutoční paternalisti. Všetko je dané a takto sme na to zvyknutí. Ak niečo nefunguje, nech sa stará štát, nech hľadá riešenie niekto iný.“ Učitelia v Leviciach sa vracajú pred tabule, ale Ginčaiová v tom má jasno: ich štrajkujúci kolegovia nezostanú sami.

Finančný tlak, cnenie za prácou a emocionálne vypätie sa u každého štrajkujúceho v Leviciach nakombinovalo v takom pomere, že sa potrebujú nadýchnuť, ale štrajk naplnenie požiadaviek nepriniesol. „Zostaneme v štrajkovej pohotovosti. Štafetu teraz musí prevziať niekto iný,“ pokračuje Ginčaiová. Čo by sa muselo udiať, aby sa učitelia do štrajku vrátili, to angličtinárka netuší.

O necelých 48 hodín však prechod do štrajkovej pohotovosti v Bratislave ohlasuje aj Iniciatíva slovenských učiteľov. Od 15. februára majú štafetu prebrať pedagógovia z vysokých škôl.


Eugen Korda
Protest učiteľov v Leviciach v posledných januárových dňoch

bratislava: On

V pondelok, keď levickí učitelia nastupujú po dvoch týždňoch štrajku do školy, cestujeme študentským vlakom zadarmo do Bratislavy.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

prihlásiť predplatiť

.diskusia
.neprehliadnite