archív čísel
najčítanejšie
-
Nebude to guláš
prečítané 3005x -
Protestmi k revolúcii?
prečítané 2391x -
Prezident?
prečítané 1287x -
Gorila je problém
prečítané 644x -
Egyptu hrozí biblická katastrofa
prečítané 604x
týždeň klasické predplatné
Objednajte si polročné alebo ročné predplatné časopisu .týždeň!
týždeň webové predplatné
články
rssNetrápme deti angličtinou
Ak chceme, aby naše deti obstáli vo svete, musia začať s angličtinou čo najskôr: tak by sa dal charakterizovať slogan nového ministra školstva. Eugen Jurzyca chce zaviesť povinnú angličtinu od najnižších ročníkov základných škôl. Lenže pohľad na slovenský učiteľský stav, ako aj výskumy zahraničných odborníkov napovedajú, že to nie je práve najlepší nápad.
.eva Čobejová .martin Hanus29. august 2010 | prečítané 4125x | reagovalo 15 ľudí
...pokračovanie nájdete v aktuálnom čísle na stánkoch
Diskusia (15)
-
.zaujímavý pilotný jazykový projekt na ZŠ vo Veľkej Británii !!! od .jozef R. | 4. február 2011 09:06
Plne súhlasím s výhradami odborníkov v uvedenom článku. Ministerstvo školstva SR urobilo chybné rozhodnutie, že bez celospoločenskej diskusie o takomto dôležitom kroku (lebo jazyková politika krajiny je verejnou otázkou), ktorým negatívne zasiahlo do vzdelávacieho procesu malých detí, ktoré len začínajú učiť uvedemelo vlastný materinský jazyk, resp. oficiálny jazyk krajiny. Neoboznámilo sa s analýzami v tých, krajinách, ktoré takýto chybný krok urobili už pred 10 - 15 rokmi, aké škody boli spôsobené v materinskom, resp. oficiálnom jazyku krajiny a pozrieť sa na výsledky, akú slabú efektivitu vyučovania povinne zavedenej angličtiny dosahujú v týchto krajinách, nehovoriac o tom, že takéto nepremyslené rozhodnutie ide priamo proti odporúčaniam EÚ pre podporu viacjazyčnosti občanov únie. Tá odporúča od roku 2002, rozhodnutím Európskej rady v Barcelone, by sa všetci občania okrem materinského jazyka naučili ešte 2 cudzie jazyky, ktoré si majú slobodne vybrať a nie aby im ich štátne inštitúcie nanútillo. Je to otázka slobodného výberu. Zabudli sme na praktiky, predchádzajúceho režimu, keď nám bola ruština nanútená a to nie od 1.ročníka, ale až od 4.ročníka ZŚ po zvládnutí vlastného jazyka. Do vašej pozornosti dávam zaujímavý pilotný projekt na 4 ZŠ vo Veľkej Británii, ktorý sa realizuje už od r. 2006 pod dohľadom Univerzity v Manchestri. Je to jazykovo-orientovaný predmet ako úvod do štúdia cudzích jazykov pre deti od 8 rokov "Springboard to Languages" (Odrazová doska do jazykov) www.springboard2languages.org ktorý sa deti učia popri normalnom vyučovaní 2x do týždňa po pol hodine, hravou formou, povzbudené rýchlym a úspešným zvládnutím úvodu do štúdia cudzích jazykov, radi sa ich učia a dosahujú v nich výborné výsledky. Je to zaujímavé najmä z dôvodu, že sa takýto projekt pre deti začal v krajine, ktorej jazyk v plyvom liberálnej trhovej jazykovej politiky dominuje v Európe a vo svete a deti sa nevedia učiť cudzie jazyky a ani nie sú motivované. S týmto projektom by sa mali oboznámiť ministerstvá školstva v krajinách EÚ a štátne vzdelávacie inštitúcie, aby demokratizovali a zefektívnili vyučovanie cudzích jazykov od začiatku vzdelávacieho procesu až po univerzitné štúdium.
-
.anj od .adriana | 21. október 2010 00:09
a ked raz ..mozno po bakalarke budem mat vlastne deti tak 100% ich budem ucit anglictinu uz odkedy budu rozpravat, kolko deti ma jedeho rodica z jednej krajiny a duheho z drhej a uz v 3 rokoch hovoria dvoma recami a tiez z nic neubudlo...moja polovicka takisto uz od mala hovori dvoma recami a tiez to nie je odveci..sme v eu ;)
-
.anj od .adriana | 21. október 2010 00:03
ja som sa ucila anj od prveho rocnika v skolke- uz ako 3 rocna som vedela zvierata a farby, na zakladke som uz od 1.triedy ovladala zakladne casy, zmaturovala som na B2 bez vaznejsich komplikacii a momentalne sa chystam pisat bakalarku v anglictine , na vysokej mame len jednu slovencinu a vsetko ostatne po anglicky ...prave B2 maturita ma dostala na vysoku a vdacim tomu prave dobrym zakladom na zakladke,na strednej su to uz viac menej o zdokonalovani ale bez zakladov sa nepohnete dalej..cim skor,tym lepsie, mam 20 a uz ovladam svetovy jazyk a prave teraz ho potrebujem ked sa mi otvorili devre do sveta...a absolutne zo mna neubudlo
-
.povinná angličnina od .mária S. | 20. október 2010 22:38
Neviem si predstaviť, že by som mala svojho syna učiť angličtinu už v prvom ročníku. Veď v prvom ročníku sa deti začínajú učiť ešte len abecedu a spájať jednotlivé slabiky. Nie som zato, aby sa povinná angličtina v prvom ročníku presadila teraz či neskôr !! Môže sa to však vyskúšať od tretieho a dať rodičom možnosť rozhodnúť čo je pre naša deti dobre a ako znášajú prvé slová angličtiny.
-
.spôsob výučby od .dannaniella | 14. september 2010 23:40
nemyslím si, že je prvoradé zamýšlať sa nad tým, či od tretieho alebo od priateho ročníka zš /prvý je snáď len žart/, dôležitejší je spôsob výučby cudzieho jazyka. Musím povedať, že pokiaľ dieťa nepochopí, že existujú krajiny kde sa nehovorí slovensky, tak sa nemôže efektívne učiť cudzí jazyk. Takže v prípade angličtiny napr. navrhujem min. týždenný pobyt v UK, kde tie deti sami prídu nato, aké krásne môže byť hovoriť inou rečou. Tiež si myslím že hovoriť na hodinách angličtiny po slovensky by sa minimálne od strednej školy nemalo. Takže prehodnotiť formu vzdelávania!
-
.odoroten od .evatomm | 9. september 2010 11:31
zlý bolo len v nadpise ) nižšie je to napísané správne ) to som tam dala naschvál, či si niekto všimne chibu ))PS. chybu
-
.evatomm od .odoroten | 9. september 2010 10:41
teda, ak ucitelka napise "zlY ucitelia" tak to uz je dost silna kava... ja som uz byvaly ucitel, neucil som sice slovencinu, ale toto si pamatam zo ZS. Asi mate, co si zasluzite, ked ste v tom nasom desatkrat reformovanom skolstve zostali. A to hovorom ako clen viacgeneracnej ucitelskej rodimy, takze ziadne predsudky z mojej strany. Jednoducho, bud sa naucite o seba postarat,alebo vam budu skakat po hlavach,vsetci-deti,rodicia,nadriadeni...
-
.zlý učitelia? od .evatomm | 8. september 2010 21:57
téma zlí učitelia.. je nadlho.. tam je potrebné , aby si štát uvedomil, že aká je úroveň učiteľov, tak budú vzdelávané a vychovávané generácie.. s tým však priamo úmerne súvisí motivácia učiteľov.. finančná !! si pozrite plat učiteľa.. ale nie vysokoškolského, alebo nejaký priemerný plat, ale reálne.. tabuľky podľa ktorých sú učitelia platení..! je to smutné.. (nehovorím o tej prirodzenej motivácii správneho učiteľa, ktorou je vlastne poslanie, to je samozrejme prvoradé... byť učiteľom nie je tak povolanie ako poslanie.. kto to neskúsil , nepochopí,aké je to úžasné byť učiteľom) ale kto neskúsil správanie žiakov v dnešných školách a prístup rodičov... tiež nepochopí .. PS. asi som mala šťastie na dobrých učiteľov.. vďaka čomu som aj sama učiteľka a zároveň to bol vždy môj sen .. ale nie je nornálne, ak sa mi moji rovesníci "čudujú" štýlom - ty učís? si normálna? na to si študovala ? za tie peniaze? ..
-
.=) od .miaTermopoisová | 8. september 2010 20:57
Je to pravda že nie je veľa dobrých učiteľov....Ja sa ma to poznám keďže na základnej škole ma učil ožran...a teraz na strednej dva roky učiteľka ktorá nevedela preložiť poriadne článok....a teraz poraď si sám....musím si platiť za doučovanie!!!
-
.čo je ešte horšie od .evatomm | 8. september 2010 16:09
..čo je ešte horšie (a to nemá na svedomí súčasný minister) .. je povinnosť vyučovať žiakov od !! šiesteho !! ročníka DVA cudzie jazyky... !! v tom vidím ešte väčší problém .. keďže vyučujem cudzie jazyky deti so ŠVVP (špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami), len žasnem.. a nečudujem sa deťom, že majú ku škole odpor.. (
-
.čo je ešte horšie od .evatomm | 8. september 2010 16:08
..čo je ešte horšie (a to nemá na svedomí súčasný minister) .. je povinnosť vyučovať žiakov od !! šiesteho !! ročníka DVA cudzie jazyky... !! v tom vidím ešte väčší problém .. keďže vyučujem cudzie jazyky deti so ŠVVP (špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami), len žasnem.. a nečudujem sa deťom, že majú ku škole odpor.. (
-
.suhlasim od .nototo | 8. september 2010 14:11
Pekny clanok. Uplne suhlasim, ze deti v prvych dvoch rocnikoch ZS si najprv musia osvojit citanie a pisanie v rodnom jazyku! Je ale pravda, ze vysielanie rozpravok a filmov, bez dabingu, by zarucene fungovalo lepsie ako 2x tyzdenne angl. s aupairkou! Vzor Skandinavia!!! VIem o com hovorim, lebo tu zijem.
-
.yes od .jozef Kostolník | 7. september 2010 21:01
Arzen, tvoj príspevok beriem ako pokus o vtip, ale potom sa dava na koniec smajlík.!!! ;-D Ak chceme, aby nase deti obstali vo svete, tak Anglicky jazyk im v tom moze pomoct, ale treba im predovsetkym ine poznatky, vedomosti a zrucnosti. Anglicky jazyk je len prostriedok, ako tieto prednosti sprostredkovat svetu...... Napriklad ako nepisat primitívne, impertinentne prispevky bez hlavy a paty, to je dosť dolezita vec...:-DDD
-
.a je to od .arzen | 3. september 2010 21:54
Ak chceme, aby naše deti obstáli vo svete, musia začať s angličtinou čo najskôr - kto s týmto nieje stotožnený tak dokazuje, že nemá v školstve čo robiť.
-
.nechajme ich žiť, po anglicky sa naučia neskôr od .paedDr. Martina Rzymanova | 3. september 2010 18:47
Dobry den, Váš článok nám prehovoril "zo srdca aj z rozumu"!. Už dlho v našej poradni aj v okolí diskutujeme o probléme skorého učenia cudzieho jazyka. Sme toho názoru, že dieťa sa má ako prvý jazyk v hovorej ale aj v písanej forme učiť rodný jazyk. Prvé dva ročníky základnej školy by mali byť venované tomu, aby sa naše deti naučili v kľude čítať a písať po slovensky, aby čítali s porozumením a hlavne, aby čítali s radosťou. To ani nehovorím o množstve detí so špeciálnymi potrebami, ktoré sa s angličtinou vyslovene trápia. Súhlasím tiež s tým, že výuka angličtiny neskúseným učiteľom je oveľa horšia ako žiadna výuka. Moje deti majú našťastie dobré učiteľky angličtiny, ale z mnohých strán počúvam, ako si deti po príchode domov zisťujú správnu výslovnosť či ako pani učiteľka navštevuje taký istý ročník v jazykovke aký učí v škole.... Naša generácia sa k angličtine dostala síce neskoro, ale kto ju potreboval, používa ju aktívne. Myslím, že tieto deti všetko stihnú, len mám občas obavy, aby stihli žiť a hrať sa. PaedDr. Martina Rzymanová, špeciálny pedagóg CŠPP Poprad
Komentáre do diskusie môžu pridávať len predplatitelia Piana. Zaregistrovať sa môžete tu.
Redakcia si vyhradzuje právo vymazať príspevky, ktoré obsahujú vulgárne či rasistické výrazy, a tiež tie, ktoré sú osobným útokom na redaktorov a spolupracovníkov .týždňa.
Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X
Design and Technology by MONOGRAM