Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Regulovaný Uber ako služba zákazníkom?

.róbert Chovanculiak .spoločnosť

Samotná existencia regulácie v legislatíve ešte automaticky neznamená jej ekonomickú alebo spoločenskú opodstatnenosť, či dokonca prospešnosť. Opak je v niektorých prípadoch pravdou.

Regulovaný Uber ako služba zákazníkom? Marián Peiger/SITA Vozidlo musí byť na označené obchodným menom, telefónnym číslom a strešným svietidlom s nápisom.

aj napriek tomu, že sa regulácie podnikateľského prostredia spravidla ospravedlňujú ako pomoc spotrebiteľom, množstvo regulácii je skôr výsledkom tlaku záujmových skupín, alebo prehnane aktívnych a naivných politikov (úradníkov). V takom prípade môže byť zo spotrebiteľského pohľadu výhodnejšie, ak je daná regulácia zrušená alebo sa formálne nevynucuje. V praxi však nie je jednoduché rozoznať, kedy sú náklady regulácie vyššie ako úžitok z nej plynúci a kedy prospieva skôr koncentrovaným záujmom ako rozptýleným spotrebiteľom.

Pri riešení tohto problému sa na jednej strane môžeme skúsiť spoľahnúť na politické procesy a demokratické mechanizmy. To však môže trvať dlho a v niektorých prípadoch sa ani nemusíme takejto zmeny dočkať. Problémom je asymetria informácií medzi voličmi a politikmi na jednej strane a medzi spotrebiteľmi a záujmovými združeniami na strane druhej. Voliči jednoducho nemajú motiváciu sa denne informovať a kontrolovať politikov, či prijímajú len regulácie zvyšujúce blahobyt. Politici tak majú široký manévrovací priestor pri ich legislatívno-regulačnej činnosti. Rovnako je pre ľudí z pohľadu spotrebiteľov ťažké vyhodnotiť, či by zregulované odvetvie fungovalo lepšie alebo horšie bez regulácie. Spotrebiteľ by sa musel púšťať do zložitých kontrafaktuálnych myšlienkových cvičení, ako by asi vyzeral svet bez tej, či onej regulácie.

Dostávame sa tak do paradoxnej situácie. Asymetria informácií je totižto jeden z hlavných argumentov zavádzania regulácií (producent alebo poskytovateľ služby vie viac ako zákazník) a zároveň jeden z hlavných dôvodov nefunkčnosti týchto regulácií (volič a spotrebiteľ nedokážu kontrolovať politikov a identifikovať neefektívne regulácie).

.dva problémy
Tu však prichádza na scénu technologická revolúcia ako alternatíva, ktorá umožňuje prelomenie hrubých politických ľadov.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite