Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Na internete ako doma

.mirka Gúčiková .časopis .lifestyle

Nerobme z internetu strašiaka! Všetko má svoj základ v našom reálnom živote – offline. Namiesto trestov a obmedzení naučme deti lepšie používať online svet, ...

...vytvorme im bezpečné prostredie doma a buďme im dobrým vzorom.

Keď smartfóny, tablety a notebooky opustia tieto Vianoce baliaci papier, potešíme sa rozžiareným očiam našich ratolestí a spokojne budeme sledovať, ako šikovne s nimi narábajú, aktivujú ich, nahadzujú údaje, sťahujú appky... Čaká ich toľko práce, na celé sviatky! Vzápätí sa posťažujeme, že tie Vianoce nie sú ako kedysi, už sa spolu ani nerozprávame, len hľadíme do obrazoviek. Čo s tými našimi virtuálnymi deťmi bude, veď ony sa ani nebudú vedieť normálne porozprávať!

Zabudnite na virtuálnu generáciu

„Virtuálna generácia neexistuje a my sa s tým musíme nejako vyrovnať,“ tvrdí uznávaný odborník na tému internetu, online identity a vzťahov David Šmahel, profesor Masarykovej univerzity v Brne. Paradoxne to povedal na konferencii nazvanej Virtuálna generácia. Svoje tvrdenia opiera o výsledky výskumu World Internet Project, v ktorom porovnal dáta z roku 2006 a 2014.

Generácia 15- až 19-ročných z roku 2006 sa takmer v 50 percentách zhodla, že sa im na internete komunikuje lepšie a sú online viac otvorení. O osem rokov neskôr sa z mladých tej istej generácie (dnes vo veku 20-29 rokov) rovnako vyjadruje necelých 40 percent. Tento pokles Šmahel vysvetľuje tým, že v tínedžerskom veku je online prostredie ľuďom jednoducho bližšie. Poznajú technológie, ale tiež sa ešte len učia komunikovať. Rozprávať sa tvárou v tvár im môže byť nepríjemné, hanbia sa a online prostredie je skvelým miestom, kde si debaty môžu vyskúšať, majú čas nad odpoveďou porozmýšľať a výzor tam nehrá až takú rolu. Ako starší prechádzajú viac do offline komunikácie.

Obľúbenosť rozprávania sa cez digitálne zariadenia Šmahel vysvetľuje aj pribúdaním nástrojov ako messenger, whatsapp, Skype, sociálne siete, ktoré nám ponúkajú jednoduché a efektívne cesty, ako sa s ľuďmi spojiť. Potvrdzuje to aj slovenský výskum INstantne z tohto roku. Slovenskí tínedžeri sú najčastejšie online s kamarátmi (až 83 %) a využívajú najmä sociálne siete a platformy digitálnej komunikácie (youtube, facebook, messenger), cez ktoré komunikujú denne.

Názory rodičov, či ich potomkovia majú byť na nete, sú polarizované. Na jednej strane je neobmedzený prístup, na druhej strane je prílišná démonizácia siete, v rámci ktorej sa vyzdvihujú najmä riziká a potreba ochrany pred online svetom. Podľa výskumu EU Kids online 2014 by rodičia mali skúmanie internetu u svojich detí podporovať už od raného veku, pretože čím viac zručností nadobudnú, tým lepšie budú vedieť využívať všetko pozitívne, čo internet ponúka.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite