Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Ikarus, nie Fénix

.juraj Petrovič .veda .veda

Let Air France 4590 25. júla 2000 bol chartrovým letom Concordu. Mal dopraviť stovku pasažierov, väčšinou Nemcov, do New Yorku, kde sa mali nalodiť na MS Deutschland a plaviť sa ňou 16 dní do Ekvádoru so zastávkou na Kube a na Bahamách. Niektorí cestujúci plánovali pokračovať až do Sydney na olympiádu.

Ikarus, nie Fénix BERNARD BISSON/SYGMA/GETTY IMAGES 25. júl 2000 Gonesse, Francúzsko: Let Air France 4590 z Paríža skončil krátko po štarte haváriou. Nezvládnuteľný Concorde narazil do hotela Hôtelissimo Les Relais Bleus.

concorde bol naplnený na prasknutie. Ako obvykle, mal natankované aj dve tony paliva, ktoré mali jeho smädné a na zemi neveľmi účinné motory Olympus spotrebovať počas rolovania na štart. Nádrže tak boli úplne plné, bez akéhokoľvek voľného priestoru. Nádrže v Concorde neslúžili len ako zásoba paliva, mali aj funkciu vyvažovania lietadla počas letu. Počas nadzvukového letu sa totiž bod najväčšieho vztlaku na trupe lietadla posunul až o jeden a pol metra dozadu. To znamenalo, že bez kompenzácie by sa Concorde naklonil dopredu a začal prudko klesať. 

Na subsonických lietadlách nie je tento efekt tak veľký a dá sa korigovať, a aj sa koriguje nastavením výškovky, takzvaným trimom. Concorde ale nemal výškovku a pridávať na krídlo sloty, ktoré by náklon korigovali, by znamenalo veľký odpor vzduchu. Inžinieri preto navrhli v Concorde prepojenú nádrž číslo 11 v chvoste lietadla, do ktorej a z ktorej sa čerpalo palivo podľa potreby úpravy ťažiska lietadla. Pri štarte bolo ale palivo prednostne natlačené v nádržiach na krídlach, aby bol Concorde správne vyvážený.

Kapitán Christian Marty nevedel, že na palube je aj viac batožiny, ako sa uvádzalo v nákladovom manifeste. Preťaženie lietadla nad jeho maximálnu vzletovú hmotnosť zaťažovalo ešte viac pneumatiky podvozku. Tie boli aj v minulosti slabou stránkou Concordu. Pre jeho potrebu vyššej rýchlosti pri štarte a pristátí boli pneumatiky mimoriadne namáhané a stávalo sa pomerne pravidelne, že niektorá z nich praskla.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite