Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Juraj Petrovič: Hore a dolu. Bez námahy

.juraj Petrovič .veda .veda

O tom, ako oceľ umožnila vznik a stavbu mrakodrapov v Amerike a neskôr aj inde vo svete, sme už písali. Samotná oceľ by ale staviteľom bola málo platná bez ešte jedného vynálezu. Ak by totiž neexistoval spôsob, ako ľudí dopraviť bez námahy do vyšších poschodí, mrakodrapy by nemali šancu. Pomohol im vynález, ktorý ako prvému napadol ešte Archimedovi.

Juraj Petrovič: Hore a dolu. Bez námahy ND/ROGER VIOLLET/GETTY IMAGES Výťah na prvom poschodí Eiffelovej veže v Paríži v roku 1895.

o tom, že Archimedes nielen hovoril, ale asi v roku 236 pred naším letopočtom aj zostrojil niečo podobné výťahu, píše staroveký rímsky architekt Vitruvius. A Rimania o výťahoch niečo vedeli, veď len v samotnom rímskom Koloseu bolo približne 25 výťahov, ktoré boli schopné zdvihnúť do výšky 7 metrov plošinu s dvoma levmi. Poháňala ich sila, ktorej bolo v antickom Ríme najviac – ľudskí otroci. Na zdvihnutie tejto váhy bolo treba prácu ôsmich ľudí.

Pohon živou silou, či už ľudskou alebo zvieracou, zostal výťahom vlastný ešte veľa storočí. Aj výťah, prezývaný „lietajúca stolička“, ktorý vo Versailles od roku 1743 vozil Ľudovíta IX. za jeho milenkou o poschodie vyššie, poháňala ľudská sila. Tento výťah už mal ale aj protizávažie, a tak bola na pohyb nahor potrebná sila podstatne menšia. Tam, kde to bolo možné, začala sa neskôr používať aj vodná energia. 

Systém kladiek a lán, na ktorých visel samotný výťah, bol základom všetkých staro- a stredovekých pokusov o konštrukciu výťahu. Veľkou nevýhodou tohto typu výťahov bolo, že viseli doslova na vlásku. Väčšinou išlo o konopné lano, ktoré sa používaním rýchlo opotrebúvalo, a tak sa často stalo, že sa lano roztrhlo a výťah sa zrútil do hĺbky. Najmä preto sa výťahy, až na výnimky, používali hlavne pre dopravu vecí a nie ľudí. 

Objav skrutkového pohonu bol prvým krokom k osobnému výťahu, ako ho poznáme dnes, aj keď išlo o slepú uličku vývoja.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite