Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Európa by mohla vyslať misiu na Mesiac ešte v tomto desaťročí

.tasr .veda

Generálny riaditeľ Európskej vesmírnej agentúry (ESA) Josef Aschbacher je naďalej odhodlaný vidieť európskeho astronauta na Mesiaci do desiatich rokov.

Európa by mohla vyslať misiu na Mesiac ešte v tomto desaťročí commons.wikimedia.org/Christian Weickhmann

aschbacher predpovedá, že hospodársky potenciál Mesiaca sa ukáže až v nasledujúcom desaťročí. „V súčasnosti sme len na začiatku udržateľného využívania Mesiaca pre naše projekty,“ povedal.

Podľa jeho slov zohrá významnú úlohu rozpočet; ESA so sídlom v Paríži sa pripravuje na novembrové zasadnutie Rady ministrov, na ktorom členské štáty stanovia svoj rozpočet a plán pre nadchádzajúce tri roky, informovala v nedeľu tlačová agentúra DPA.

Uplynulý rok nebol pre ESA jednoduchý, keďže nová nosná raketa Ariane 6 stále neodštartovala a Európsky servisný modul (ESM) pre misiu Artemis taktiež ešte stále nesmeruje k Mesiacu.

Aschbacher však poukázal aj na úspechy vrátane prvého letu rakety Vega-C a prvého samitu o vesmíre, na ktorom Európska únia a ESA spoločne prijali viaceré rozhodnutia.

Tento rok sa objavili ďalšie neistoty, najmä oznámenie Ruska o jeho zámere stiahnuť sa z Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS) po roku 2024, čím sa ukončí dohoda, na základe ktorej ISS spoločne prevádzkujú USA, Rusko, Kanada, Japonsko a ESA.

Zatiaľ čo budúcnosť ISS je neistá, nová generácia astronautov bude čoskoro lietať na plánovanú vesmírnu stanicu Gateway v rámci lunárneho programu Artemis z dielne amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA), zakončil Aschbacher.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.