Podvod s Alzheimerom?

.norbert Žilka .veda .veda

Aj vedci musia odolávať pokušeniam. Môžu mať v rukách veľkú moc, prístup k takmer neobmedzeným finančným zdrojom. A za istých okolností aj priazeň farmaceutického priemyslu. Našťastie sa to stáva len výnimočne.

Podvod s Alzheimerom? TEK IMAGE/SCIENCE PHOTO LIBRARY/GETTY IMAGES Ľudský mozog nasnímaný magnetickou rezonanciou (MRI). Liek na Alzheimerovu chorobu aj napriek vývoju stále nie je k dispozícii.

moderná doba priniesla vieru vo vedecké vysvetlenia fungovania prírody. Skutočne, veda dokáže rozpliesť mnohé záhady. Pokiaľ ide o ľudský organizmus, naše poznanie vstúpilo na územie molekúl, ktoré dokážu rozprávať svoje príbehy. Moderné technológie sa snúbia s umelou inteligenciou a výsledkom sú objavy, ktoré prinášajú nádej pre pacientov.

okamih pokušenia

V medicínskom výskume sa môžu stať nové objavy základom budúcej liečby. V tom okamihu vstupuje základný výskum do rozbúreného oceánu aplikovaného výskumu. A z bádania, dovtedy na prvý pohľad možno nudného, sa stáva mediálna udalosť. Veď koho by zaujímalo, že enzým XY štiepi bielkovinu QW na dve časti, pričom jedna z nich je aktívnou súčasťou iného enzýmu?

Ale pozor, aplikovaný výskum mení terminológiu. „Objavili sme liek, ktorý blokuje enzým zodpovedný za vznik ľudskej demencie.“ To už znie lákavejšie. A to je okamih, keď vedci môžu podľahnúť pokušeniu. Niekedy hypotéze pomôže drobná korektúra, dômyselné vylepšenie. Taký malý podvodíček s nepredvídateľnými dôsledkami.