nato, aby sme pochopili, čo sa vlastne stalo, sa musíme vrátiť k vývoju Airbusu A320 a jeho systémom. A320 bolo prvým lietadlom s úzkym trupom, ktorý Airbus vyvinul a vyrobil. A300 a jeho nasledovník A310 boli lietadlá so širokým trupom a dvoma uličkami medzi sedadlami.
najprv A320, až potom A340
Bol to šéf Airbusu Roger Béteille, kto presadil, že sa po A310 pokračovalo prednostne s menším lietadlom pre kratšie lety. Reagoval tak jednak na potreby leteckých spoločností a chcel tiež vytvoriť silnú konkurenciu vtedy dominujúcemu Boeingu 737. Druhým vážnym konkurentom airbusu bol McDonnell Douglas MD-80.
začiatky
Začiatky vzniku A320 sa dajú vystopovať do roku 1977, keď bol spustený program JET (Joint European Transport – Spoločný európsky dopravný prostriedok). Jeho zakladateľmi boli British Aerospace (BAe), Aérospatiale, Dornier a Fokker. Cieľom bolo vyvinúť lietadlo s úzkym trupom a kapacitou medzi 130 a 188 cestujúcich. Základným motorom pre toto lietadlo mal byť motor CFM56s. Program síce vznikol pôvodne mimo Airbusu, bol doň ale nakoniec prevedený. V roku 1980 vznikli tri štúdie lietadla s úzkym trupom s kapacitou 125 až 180 cestujúcich. Dostali názov SA1, SA2 a SA3 (SA bola skratka pre Single Aisle – jedna ulička). Nikto to vtedy ešte netušil, ale vznikali tak vlastne plány pre Airbusy A319, A320 a A321.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.