Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Airbus A320 – nehoda hneď na začiatku

.juraj Petrovič .veda .fenomén

Malé mestečko Mülhausen-Habsheim bolo 26. júna 1988 miestom konania leteckej prehliadky. Návštevníci sa mali na čo tešiť, pretože vrcholom programu mali byť dva nízke prelety úplne nového Airbusu A320. Dokonca malo ísť o prvý let s pasažiermi. Airbus sa objavil na obzore a ponad trávnatú pristávaciu plochu letel neuveriteľne pomaly a nízko. Lietadlo preletelo ponad letisko a všetci čakali, že začne stúpať k obletu letiska. Namiesto toho zmizlo v lese za hranicou dráhy a o niekoľko sekúnd začal k oblohe stúpať čierny dym. Úplne nový Airbus A320 havaroval.

Airbus A320 – nehoda hneď na začiatku MAX MESSERLI/RDB/ULLSTEIN BILD/GETTY IMAGES 26. jún 1988 Mülhausen-Habsheim, Francúzsko: Torzo Airbusu A320 po tragickej nehode letu Air France 296.

nato, aby sme pochopili, čo sa vlastne stalo, sa musíme vrátiť k vývoju Airbusu A320 a jeho systémom. A320 bolo prvým lietadlom s úzkym trupom, ktorý Airbus vyvinul a vyrobil. A300 a jeho nasledovník A310 boli lietadlá so širokým trupom a dvoma uličkami medzi sedadlami. 

najprv A320, až potom A340

Bol to šéf Airbusu Roger Béteille, kto presadil, že sa po A310 pokračovalo prednostne s menším lietadlom pre kratšie lety. Reagoval tak jednak na potreby leteckých spoločností a chcel tiež vytvoriť silnú konkurenciu vtedy dominujúcemu Boeingu 737. Druhým vážnym konkurentom airbusu bol McDonnell Douglas MD-80.

začiatky

Začiatky vzniku A320 sa dajú vystopovať do roku 1977, keď bol spustený program JET (Joint European Transport – Spoločný európsky dopravný prostriedok). Jeho zakladateľmi boli British Aerospace (BAe), Aérospatiale, Dornier a Fokker. Cieľom bolo vyvinúť lietadlo s úzkym trupom a kapacitou medzi 130 a 188 cestujúcich. Základným motorom pre toto lietadlo mal byť motor CFM56s. Program síce vznikol pôvodne mimo Airbusu, bol doň ale nakoniec prevedený. V roku 1980 vznikli tri štúdie lietadla s úzkym trupom s kapacitou 125 až 180 cestujúcich. Dostali názov SA1, SA2 a SA3 (SA bola skratka pre Single Aisle – jedna ulička). Nikto to vtedy ešte netušil, ale vznikali tak vlastne plány pre Airbusy A319, A320 a A321. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite