Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Pan Am: Koniec legendy. Juan Trippe odišiel a táto zmena, spolu so zmenami geopolitiky stáli Pan Am život

.juraj Petrovič .veda .veda

Juan Trippe vzal na seba záväzkom, že kúpi prvých 25 nových Boeingov 747, obrovské riziko. Cena za tieto lietadlá sa mala vyšplhať na 550 miliónov dolárov. Pan Am mala zaplatiť minimálne polovicu tejto sumy ešte skôr, než by bolo nové lietadlo vôbec certifikované pre let s cestujúcimi. Do hry ale vstúpil niekto, koho by ste v americkej ekonomike nečakali. A vstup to bol pre Pan Am aj Boeing potenciálne katastrofálny.

Pan Am: Koniec legendy. Juan Trippe odišiel a táto zmena, spolu so zmenami geopolitiky stáli Pan Am život SIRIUS FOTOKUNST/ULLSTEIN BILD/GETTY IMAGES 3. november 1970, Berlín: Cestujúci na letisku Tempelhof nastupujú do Boeingu 727 spoločnosti Pan Am.​

v snahe znížiť rastúcu infláciu, spôsobenú najmä vojnou vo Vietname, prezident Lyndon Johnson vyzval veľké americké spoločnosti, aby pozastavili všetky veľké projekty. Trippe okamžite volal do Bieleho domu a snažil sa získať prijatie u prezidenta. Márne. Až na pravidelnom stretnutí prezidentovho ekonomického poradného zboru, ktorého bol Trippe riadnym členom, sa mu podarilo získať 15 minút, počas ktorých prezidenta zasypal argumentmi v prospech nového lietadla. 

Johnson sa ho opýtal: „Kto ešte o tomto vie?“ Trippe odpovedal, že nikto. „Buďte tu zajtra ráno o desiatej, moje auto vás bude čakať.“ 

Trippe ráno zistil, že nemá stretnutie s prezidentom, ale s ministrom obrany Robertom McNamarom. Ten s ním dve hodiny podrobne preberal nielen Boeing 747, ale aj práve objednaný vojenský Lockheed C-5. Prečo by sa toto lietadlo nedalo prerobiť na civilnú verziu? Trippe uviedol hneď niekoľko dôvodov, okrem iného aj to, že pre umiestnenie krídiel a celkovú konštrukciu by sa C-5 nedala evakuovať za požadovaných 90 sekúnd, a tak by nemala šancu získať certifikáciu pre civilné lety. Trippe svojimi argumentmi dostal McNamaru tak ďaleko, že začal pochybovať o správnosti svojho rozhodnutia pre C-5. Pred Trippem dokonca napísal svoju rezignáciu, o čom sa ale Trippe dozvedel až pri následnom stretnutí s prezidentom Johnsonom, ktorý ju pred ním roztrhal. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite