Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Téma .týždňa: Pápež, ktorý sa nebál odstúpiť

.týždeň .témy

Podľa mnohých cirkevných znalcov a teológov odišla s Benediktom XVI. jedna éra veľkých teológov, ozývajú sa dokonca hlasy nazvať ho „učiteľom cirkvi“. Kritici o ňom hovoria ako o „ultratradicionalistickom“ a „pancierovom pápežovi“, jeho obdivovatelia ho opisujú ako citlivého vnímavého človeka mimoriadneho intelektu. Kto vlastne bol Benedikt XVI. očami katolíckeho politika a kňaza?

Téma .týždňa: Pápež, ktorý sa nebál odstúpiť
6. január 2013, Vatikán: Pápež Benedikt XVI. slúži sv. omšu v Bazilike sv. Petra. Zároveň počas bohoslužby vysvätil štyroch nových biskupov. FOTO ALESSANDRA BENEDETTI/CORBIS VIA GETTY IMAGES

OBSAH

Od Jána Pavla II. po Františka – odkiaľ kam? .štefan Hríb .marína Gálisová
Benedikt XVI.: Skromný intelektuál či pancierový pápež .štefan Hríb
Medzi Josephom Ratzingerom a Benediktom XVI. .šimon Jeseňák
L

Od Jána Pavla II. po Františka – odkiaľ kam?

.štefan Hríb .marína Gálisová .témy

V dejinách existujú udalosti, ktoré neskôr nazývame zlomové. Za taký sa považoval aj Druhý vatikánsky koncil, ktorý otváral katolícku cirkev svetu. Ale až dnes, po odchode Benedikta a nástupe Františka, sa zmena môže dovŕšiť.

ján Pavol II. a vtedajší kardinál Ratzinger tvorili veľkú dvojicu. Ten prvý sa stal symbolom boja s komunizmom a celý svet uznal, že spolu s Ronaldom Reaganom a Margaret Thatcherovou bol kľúčovým stĺpom megazápasu o slobodu. Ten druhý bol najskôr trochu v úzadí, no ako prefekt zodpovedný za podobu a rýdzosť viery bol dvojičkou poľského pápeža a neskôr ako Benedikt sám určoval tvár celej katolíckej cirkvi. Boli to dvaja veľkí pápeži, duchovne aj verejným pôsobením. Ale ako každý z nás mali aj odvrátenú stranu – tou bolo zľaknutie sa záverov Druhého vatikánskeho koncilu, ktorý otvoril katolícku cirkev svetu a prerušil jej obranné postavenie, ktoré sa začalo vŕšiť antireformáciou a potom sa ešte viac opevnilo obavami z osvietenstva. Koncilové závery pritom paradoxne spolutvoril práve Joseph Ratzinger. 

Ani Jána Pavla II., ani Benedikta XVI., samozrejme, nemožno považovať za nepriateľov slobody. Ale obava z príliš otvorenej cirkvi – voči svetu aj iným náboženstvám – bola prítomná a mala svoje dôsledky. Obaja, a aj ich prívrženci, to nazývali trvaním na pôvodných hodnotách, ktoré nemožno opúšťať pre prchavé nálady tej či onej doby. A práve o tom je už od Druhého vatikánskeho koncilu kľúčový spor. Má katolícka cirkev trvať na všetkých pravidlách a dogmách, ktoré v priebehu dvoch tisícročí zaviedla, alebo má vždy znovu hľadať, ako byť soľou, nádejou a pomocou svetu, a tomu prispôsobovať pravidlá pri zachovaní ich ducha?

Nie je to jednoduchý spor. Je ľahké prispôsobiť sa aktuálnym náladám a stratiť podstatu. A je rovnako ľahké trvať na litere a stratiť ducha, ako sa to opakovane stáva milovníkom písaného zákona.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite