Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Téma .týždňa: Ľudia v sieti

.týždeň .témy .téma

Sociálne siete mali ľudí na internete spájať. Ako je to v skutočnosti a prečo sa deje pravý opak? Čo z človeka a technológií vytvára tú nebezpečnú kombináciu, ktorá ohrozuje slobodu a demokraciu?

Téma .týždňa: Ľudia v sieti
10. apríl 2018: Washington, USA: Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg vypovedá pred komisiou amerického Senátu v kauze Cambridge Analytica. Foto: CHIP SOMODEVILLA/GETTY IMAGES

OBSAH

Prečo sa na Facebooku tak darí Blahovi a jemu podobným? .gabriel Tóth
Na internete je od začiatku problém s pravdou .šimon Jeseňák
Davy, ideológia a internet .tomáš Zálešák
L

Prečo sa na Facebooku tak darí Blahovi a jemu podobným?

.gabriel Tóth .témy

Zamýšľali ste sa niekedy, prečo majú vaše slušné či odborné príspevky na sociálnych sieťach malý dosah a nízky počet interakcií? A prečo sa, naopak, dlhé statusy Ľuboša Blahu stávajú rýchlo virálnymi? Za ich dosahom a zobrazovaním stojí algoritmus. Ak zistíte, ako funguje, a budete vytvárať príspevky podľa jeho pravidiel, bude sa dariť aj vášmu obsahu.

ale čo je v skutočnosti algoritmus, o ktorom hovoríme? Ide o nastavený súbor pravidiel, ktorý určuje, aké príspevky sa budú používateľom zobrazovať na ich „nástenke“, tzv. newsfeede. Algoritmus Facebooku sa stará, aby ste na tejto sociálnej sieti trávili čo najviac času a opakovane sa tam vracali. To dosiahne tak, že vám bude podsúvať príspevky na základe vašich záujmov a preferencií. Podľa oficiálnych informácií spoločnosti na jedného používateľa pripadá denne približne tisíc príspevkov, ktoré sa mu môžu na nástenke potenciálne zobraziť. Úlohou algoritmu je toto množstvo obsahu roztriediť a rozhodnúť, čo bude pre používateľa najzaujímavejšie. 

facebook odmeňuje spory

V súčasnosti ovládol mediálnu plochu aj na tejto platforme trend dezinformácií. Facebook nepriamo poskytol široký online priestor pre mnohé zavádzajúce až nebezpečné informácie. Konšpirátori a ľudia šíriaci dezinformácie sú najmä vďaka sociálnym sieťam nadpriemerne úspešní, lebo vytvárajú zdanie, že ich hlas je vo verejnej diskusii silno zastúpený. Sila ich hlasu je v skutočnosti neraz až hrozbou, keďže sú schopní ovplyvniť politické rozhodnutia, verejnú mienku či legislatívu.

Práve tieto skupiny používateľov efektívne využívajú algoritmy na zvyšovanie svojho dosahu. Robia to tak, že tvoria obsah vyvolávajúci silné emócie či kontroverzie na sociálnych sieťach, ktorý má následne výrazne viac interakcií, a teda väčší dosah. Aj malá skupina aktívnych a koordinovaných používateľov tak dokáže pomôcť šíreniu, respektíve viralite svojich príspevkov.

Sporný obsah na Facebooku má tendenciu ovládnuť

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite