Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Komentár Petra Zajaca: Kde a kedy sa zrodilo moderné slavianofilstvo

.peter Zajac .témy

Keď Igor Matovič ešte ako predseda vlády slávnostne vítal Sputnik V, uviedol ako jeden z argumentov, že Rusko je spoľahlivý partner Slovenska. Taký väčší brat. Možno si neuvedomil, že sa práve stal echom dlhodobej slavianofilskej tradície.

Komentár Petra Zajaca: Kde a kedy sa zrodilo moderné slavianofilstvo JANA BIROŠOVÁ/SITA : Podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič počas tlačovej besedy na tému: Sputnik V. Dosť bolo klamstiev.

zrod moderného slavianofilstva

Slavianofilstvo má na Slovensku počiatok v barokovom slavizme. Už vtedy sa zakladalo na kultúrnohistorickom mýte. Bol slabý a politicky zanedbateľný. Rozkvet slavianofilstva v slovenskej kultúre pochádza, paradoxne, z nemeckej historickej filozofie Johanna Gottfrieda von Herdera a z jeho konceptu slávnej budúcnosti Slovanov. Herder však povedal o Slovanoch aj iné veci, napríklad o ich lenivosti a otrockej povahe, ale o tom sa u nás nehovorí. 

Pri charakterizovaní slovenských národných vlastností podľa Herdera vychádzal Kollár z vlastností starých Maďarov. Vypustil z nich však všetky negatíva, sklon k opilstvu, povýšenectvo, mravné pustnutie, a previedol pozitívne vlastnosti starých Maďarov na Slovanov – pilnú pracovitosť, lásku k čistote národa, stud, domáckosť, nevinnú veselosť, znášanlivosť voči iným národom. Aj to bol mýtus, ale idey Jána Kollára mali pre ideológiu slovanskej vzájomnosti kľúčový význam. Ako mýtotvorný štýl myslenia reflektovali na prelome osemnásteho a devätnásteho storočia základný európsky historický obrat z osi sever – juh na os západ – východ. 

Téma .týždňa: Ruská ruleta

slovanská vzájomnosť, slavianofilstvo, panslavizmus

Základnou ideou Jána Kollára bola slovanská vzájomnosť s kultúrnym príklonom k Rusku. Od tridsiatych rokov devätnásteho storočia ju začala dopĺňať slavianofilská idea založená na ruskom pravoslávii, občinovom spôsobe života bez sociálnych protirečení, na ľude, prijímajúcom pokorne svoj údel a na autokratickej cárskej ríši. Politickým vyústením idey slovanskej vzájomnosti a slavianofilstva sa tak stal panslavizmus. 

Predtým, než objavil Ľudovít Štúr slavianofilstvo začiatkom štyridsiatych rokov vo Viedni u ruských agentov, bol v druhej polovici tridsiatych rokov priaznivcom poľského proticárskeho odboja. No v štyridsiatych rokoch uňho nezačalo dominovať slavianofilstvo, ale v súlade s Európou myšlienka svojbytného slovenského národa s vlastným jazykom a súborom základných ľudských práv ukotvených v demokratických politických inštitúciách západného typu. K tomuto smeruje celá Štúrova publicistická činnosť a všetky politické aktivity pred rokom a v roku 1848. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite