Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Hra o zdravie

.týždeň .témy .téma

Prvú vlnu pandémie sme zvládli a ako zvládneme tú druhú, uvidíme už onedlho. To, či sme však draho kúpený čas na prípravu využili efektívne, vidíme už dnes. Ako sú na tom iné krajiny?

Hra o zdravie
24. apríl 2020 Martin: Starostlivosť o pacientov s ochorením COVID-19 na pľúcnej klinike v Martinskej univerzitnej nemocnici. Poddimenzované oddelenia čaká počas druhej vlny nápor pacientov. Foto: JOZEF JAKUBČO/PETIT PRESS/PROFIMEDIA

OBSAH

Štát verzus hrdinovia .šimon Jeseňák
Zdravie za peniaze .filip Vačko
L

Štát verzus hrdinovia

.šimon Jeseňák .témy

Pred voľbami sme od všetkých relevantných strán počúvali, že rezort zdravotníctva je kľúčový. Začiatkom roka vypukla prvá vlna pandémie COVID-19. V rámci boja s ňou sme priškrtili ekonomiku. Dá sa povedať, že sme prvú vlnu zvládli. Teraz však čelíme druhej.

čo ministerstvá a kompetentné úrady spravili preto, aby sme zvládli druhú vlnu pandémie COVID-19?

Tomáš Szalay: K prvému aprílu som nastúpil ako riaditeľ odboru zdravotníctva BSK a ocitol som sa vo víre. Krízové riadenie zo strany štátu bolo chaotické. Mal som dojem, že je to chvíľkový stav, no ako som začal komunikovať s krízovým štábom alebo s ministerstvom zdravotníctva, ukázalo sa, že na ministerstve prebieha exodus ľudí. Z kompetentných úradov som nedostával odpovede. Jeden príklad: Ochranné pomôcky, ktoré sú pri téme boja s pandémiou kľúčové. Nie je chybou Kajetána Kičuru, že ochranné pomôcky nenakúpil, jeho chybou je, že nakupoval predražené veci. Kičura nedostal objednávku na nákup týchto pomôcok. Pandemická komisia sa má stretávať dvakrát ročne, no minulý rok sa nestretla vôbec. Prvýkrát sa pandemická komisia stretla v júni. Dovtedy nezasadala s odôvodnením, že pandemická komisia je komisia pre chrípku, a toto je predsa covid, nie chrípka.

Martin Smatana: Pôsobil som v epidemiologickom konzíliu pána premiéra. Pri prvej vlne bolo kľúčové, že sme dokúpili pľúcne ventilácie, ochranné pomôcky a reprofilizovali nemocnice. Z tohto pohľadu sme prvú vlnu zvládli. Navyše sme včas prijali bezpečnostné opatrenia, ktoré nám pomohli zabrániť šíreniu. Druhú vlnu vnímam inak. Vírus poznáme omnoho lepšie a vieme, aké opatrenia fungujú. Mali sme dosť času, aby sme odstránili nedostatky. Kľúčové je expresné vyhľadávanie kontaktov, ktoré mal infikovaný a transparentné pravidlá. Za tri mesiace, keď sme mali nízke čísla nakazených, sme preto mali zlepšiť vyhľadávanie a jasne stanoviť pravidlá, k akým obmedzeniam dôjde, ak sa zhorší situácia

máme taký plán?

MS: Niektoré sektory áno. Máme napríklad semafor pre domovy opatrovateľských služieb a pre školstvo. Pre šport, kultúru či svadby nemáme žiaden plán. Mali sme tri mesiace na prípravu, a aj tak sa opatrenia menia zo dňa na deň. Vyvoláva to nedôveru a ukazuje nám to, že sme sa na druhú vlnu dostatočne nepripravili.

kto je zodpovedný za to, že nemáme pandemický plán?

MS: Pandemický plán máme, ale on neobsahuje konkrétne informácie, aké opatrenia sa kedy zavedú, len hrubé rysy. Preto sú výstupy pandemickej komisie pre ľudí často „prekvapením”, ktoré pán premiér vzápätí mení.

11. máj 2020 Bratislava: Predseda vlády Igor Matovič, minister vnútra Roman Mikulec a hlavný hygienik Ján Mikas prichádzajú na rokovanie Ústredného krízového štábu.JOZEF JAKUBČO/PETIT PRESS/PROFIMEDIA11. máj 2020 Bratislava: Predseda vlády Igor Matovič, minister vnútra Roman Mikulec a hlavný hygienik Ján Mikas prichádzajú na rokovanie Ústredného krízového štábu.

epidemiológovia hovoria, že nemáme dosť personálu na vyhľadávanie a kontaktovanie tých, ktorí sa mohli dostať do kontaktu s nakazenými ľuďmi. Obaja ste sa zhodli, že pre boj s druhou vlnou je kľúčové najmä vyhľadávanie kontaktov. Ako sme na tom v tomto smere?

MS: Áno, je kľúčové eliminovať časový interval medzi nákazou jednotlivca, vyhľadaním a izolovaním ľudí, s ktorými prišiel do kontaktu, lebo tí sú potenciálni šíritelia. Krajiny, ktoré najlepšie a najefektívnejšie zvládali túto pandémiu, boli vždy tie, ktoré tento čas minimalizovali.

a my sme ho minimalizovali?

MS: Úrady verejného zdravotníctva sa sťažujú, že im to z kapacitných dôvodov trvá dlho a nestíhajú to.

TS: Anekdoty, ktoré sa šíria na sociálnych sieťach, sú dôkazom, že to nefunguje stopercentne. Pozitívnym ľuďom „zabudnú“ oznámiť, že sú pozitívni, kamarátka zasa dostala výsledok (negatívna) deň pred testovaním.

MS: Vyhľadávanie týchto kontaktov nie je jadrová fyzika. Nevieme za tri mesiace vychovať epidemiológov, ale prvotný hovor s potenciálne nakazenými nie je zložitý a zvládne ho aj zaškolený pracovník.

Neviem, či je to tými príplatkami, ale objednať sa na testovanie cez víkend je ozaj problém. Obávam sa, že nie je personál.

na niečo také sa musí dať naprogramovať robot.

MS: Iste a vo svete je to bežné. Pri vyhľadávaní potenciálne nakazených nám ide o každú hodinu. Z tohto pohľadu sme druhú vlnu odflákli a neodstránili sme kľúčový problém. Nevyužili sme ani to, že sme mali množstvo dobrovoľníkov, ochotných takýto softvér naprogramovať alebo manuálne kontaktovať týchto ľudí.

spýtam sa ešte raz: čo sme teda robili od apríla do polovice septembra?

MS: Trinásteho júna sa skončil núdzový stav a uvoľnili sme opatrenia. Dôležitejšia otázka je, čo sa robilo od toho dátumu dodnes.

čo sme teda

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite