Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Fedor Gál: Som jeden z mnohých svedkov

.fedor Gál .názory

Pôvodné zadanie z pražského Keplerovho gymnázia znelo „Putá“.

Fedor Gál

keď odo mňa chceli anotáciu, dodal som ešte dve slová: ploty a dialóg. A keď som začal premýšľať o obsahu svojej prednášky, doplnil som tretie – nelipnutie.

Dlhé roky som cítil pripútanosť k najbližšej rodine (mame, bratovi, otcovmu bratovi, otca som nemal, zastrelili ho na pochode smrti zo Sachsenhausenu), ku konkrétnemu miestu (žil som v Bratislave, kde predtým stávalo židovské a rómske geto), k miestnej komunite, z ktorej sa grupovala partia najbližších kamarátov (s Martinom Bútorom ma spája spoločný  príbeh dodnes). 

Postupne sa navôkol začali vztyčovať ploty – materiálne (pôvodná lokalita zmizla v nenávratne a s ňou aj komunita jej obyvateľov a životných štýlov), etnické (bol som Žid medzi Cigáňmi, gójmi a gadžami), statusové (čašníci, zeleninári, pumpári, komunisti na tom boli lepšie), ploty vztyčované vierami (ideologickými i náboženskými)… a neskôr aj subkultúrami (záujmami). 

Bol to život v „papiňáku“, čo si uvedomovali len niektorí. Odstredivá sila explózie (najskôr len epizodické vypustenie pretlaku v 60. rokoch, a potom naplno v novembri 1989 a po ňom) odrazu odhalila svet nových pút a plotov. Resuscitácia nacionalizmu („Pôda a krv“, „Nič než národ“, „Na Slovensku po slovensky“, „Za Boha a za národ“) a globalizácie (vrátane zrážky a spolužitia kultúr). Vstúpili sme do „nového sveta“ nevybavení základnými návykmi, znalosťami a skúsenosťami. Niektorí reagovali návratom ku kmeňovým inštinktom (obnovovanie prapôvodných pút) a iní vykročili do sveta „bez hraníc“. 

V tejto pomyselnej vojnovej zóne sa odohráva aj dnešný konflikt vnútri nášho civilizačného okruhu. V nepríliš presnej skratke ide o konflikt vyznávajúcich primárne svoje občianstvo a „národovcov“ (pokiaľ možno bielych a heterosexuálnych). Pod povrchom tohto zápasu ide, ako obyčajne, príliš často o profity a moc. Metaforicky ten zápas spočíva v preťahovaní tých, ktorí stavajú národovecké, náboženské alebo ideologické ploty, a tých, ktorí ich búrajú vo viere v univerzálnu ľudskosť. O stavaní plotov vieme svoje z moderných dejín (nacisti, komunisti a všeobecne nacionalisti boli v tomto remesle majstrami). Búranie plotov dá zabrať viac a je tiež v praxi menej efektívne. Nehovoriac o tom, že pod tlakom a pod hrozbou násilia, čo je doména stavačov plotov, majú ľudia sklon podvoliť sa.   

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite