Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Noc, ktorá rozhodla: Čo sme sa dozvedeli o víťazoch a porazených

.matúš Baňovič .eugen Korda .michal Magušin .michal Oláh .témy

Čakanie na výsledky v centrálach politikov je vždy aj nahliadnutím do atmosféry ich štábov, ale aj možnosťou zahliadnuť okamžité reakcie politikov na výsledky volieb.

Noc, ktorá rozhodla: Čo sme sa dozvedeli o víťazoch a porazených JAKUB GAVLÁK/EPA–EFE/PROFIMEDIA 16. marec 2019 Bratislava: Zuzana Čaputová vchádza do svojho volebného štábu, kde poskytuje prvé rozhovory novinárom. Po sobotňajšej noci je suverénnou víťazkou prvého kola prezidentských volieb.

ako vyzerala volebná noc u štyroch kandidátov, ktorých sme navštívili, a čo výsledok prvého kola napovedá o dianí v najbližších dvoch týždňoch?

Volebné noci sú zvláštne. Prinášajú víťazstvá a obrovské nadšenie, ale aj prehry, smútok a sklamanie. No veľa hovoria aj o ľuďoch. Kandidáti, ktorí sa uchádzajú o hlasy voličov, môžu pod tlakom emócií preukázať, či majú nad nimi skutočne kontrolu alebo sa nimi nechajú ovládnuť.

Ešte viac ako v prípade víťazstiev to badať v prípadoch porazených. Ich veľkosť a ich nízkosť sa meria prvými reakciami po ohlásení výsledkov. Budú sa tváriť, akoby sa nič nestalo? Budú urazene útočiť na iných, alebo prehru v úprimnosti príjmu? Budú svojich protikandidátov obviňovať z kradnutia hlasov alebo manipulácií, alebo naopak jasne poukážu na smer, ktorým sa od tejto chvíle treba vydať? A ako s reakciami svojich porazených kandidátov naložia ich sympatizanti a podporovatelia?

Ako teda dopadla sobotňajšia noc a čo sme sa o víťazoch a porazených dozvedeli? Vybrali sme si centrály štyroch politikov a sledovali sme správanie štábu i samotných kandidátov na prezidentský úrad. Boli nimi Zuzana Čaputová, Maroš Šefčovič, Štefan Harabin a František Mikloško. A po tejto noci už vieme, ktorí na ten úrad majú a ktorí nie – či sú už víťazmi alebo porazenými.

autentická víťazka

Ak by niekto v lete 2018 povedal, že Zuzana Čaputová vyhrá prvé kolo prezidentských volieb, veľmi by sme sa čudovali a takého človeka by sme sotva brali vážne. Preferenčne na tom bola podobne ako František Mikloško, a to aj napriek tomu, že ju vtedy podporil bývalý arcibiskup Róbert Bezák. O trištvrte roka neskôr bola jasnou favoritkou. Svedčil o tom aj značný počet novinárov v jej volebnom štábe.

Volebnú noc trávila Zuzana Čaputová v industriálnej časti Bratislavy, kde je značný stavebný ruch vinou niekoľkých developerských projektov. Rozsiahla „továreň“ však bola rozdelená na dve časti. V jednej boli hostia, v druhej novinári, ktorí mali farebne odlíšené pásky na rukách, aby boli ľahšie rozpoznateľní pre ochranku, ktorá strážila vchod k hosťom Zuzany Čaputovej. Jej hovorca Martin Burgr toto rozdelenie vysvetlil tým, že nechceli urobiť nič veľkolepé, neprenajali si veľkú hotelovú sálu, pretože aj tento priestor platia z príspevkov od drobných darcov, ktorí Čaputovej poslali peniaze na transparentný účet. „Chceli sme, aby to bola viac-menej súkromná párty,“ vysvetlil. Novinári tak mohli návštevníkov sledovať doslova cez sklo. Zuzana Čaputová medzi nich prišla trikrát za večer, najprv po zatvorení volebných miestností, keď už boli známe predbežné výsledky, v ktorých jednoznačne viedla. Stále to bola tá istá žena, pokorná a s nohami pevne na zemi. Vyslovila nádej, že v druhom kole bude jej protivníkom Maroš Šefčovič, pretože sa podľa nej drží faktov, a nie je predstaviteľkou antisystému tak ako Štefan Harabin. Pri poslednom príchode medzi novinárov sa poďakovala voličom za dôveru a za víťazstvo v prvom kole. Zopakovala, že si ich podporu veľmi váži a o ich priazeň zabojuje aj v druhom kole. V tomto prípade sa dá povedať, že z outsiderky sa dostala na výslnie. Ako sa jej to podarilo?

„Stále to bola tá istá žena, pokorná a odhodlaná zabojovať opäť.“

Zlomom v jej prezidentskej kariére bolo odstúpenie z prezidentských volieb jej protikandidáta Roberta Mistríka. Viaceré predvolebné prieskumy ukazovali, že sa im značne prekrývajú voliči. Pre elektorát Čaputovej by bol druhou voľbou Mistrík, pre jeho voličov bola druhá voľba Čaputová. Na prelome januára a februára sa začali rôzne predvolebné diskusie, ktoré ukázali ozajstnú silu jednotlivých kandidátov. Ukázali, akí sú dôveryhodní a najmä, akí sú autentickí. To bolo niečo, v čom Robert Mistrík nebol dobrý a Zuzana Čaputová ho jasne predstihovala, čo dokázala v niekoľkých debatách. Viacerí marketingoví odborníci sa zhodujú, že to bolo práve to, čo najviac oslovilo jej voličov. Zuzana Čaputová jasne a zrozumiteľne tlmočila svoju agendu, ktorá bola jednoducho uveriteľná, jasne odpovedala na otázky a nijako netajila svoje hodnotové nastavenie. Mistrík bol oproti tomu vágny a snažil sa osloviť príliš široký okruh voličov.

V prípade Zuzany Čaputovej zohralo úlohu aj to, ako sa postavila k antikampani. Zvolila netradičnú stratégiu. Útoky od politikov, jej protikandidátov alebo neprajníkov zverejnila na svojej facebookovej stránke a otočila ich proti nim. Svojim voličom vysvetľovala, že ich slová sú prejavom strachu, pretože sa boja jej víťazstva a zmeny, ktorá sa na Slovensko blíži. Nebola útočná a zároveň boli v tomto obmedzení aj jej protivníci. Na ženu sa predsa len ťažšie útočí a je otázne, či oponenti pritvrdia v druhom kole. No na základe doterajších skúseností je dosť pravdepodobné, že by sa to znova otočilo proti nim. Aj samotný volebný tím Zuzany Čaputovej potvrdil, že svoju komunikačnú stratégiu nezmenia a naďalej sa budú snažiť osloviť všetkých voličov. Z toho vyplýva, že budú rovnako reagovať na antikampaň a na svojich oponentov ani teraz útočiť nebudú.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite