teda vyhlášku o autokefálii. Ukrajina tak znova získala svoju vlastnú kanonickú cirkev, ktorej bola zbavená pred viac ako tristo rokmi.
Znovuzrodenie národnej cirkvi spôsobilo značné oživenie v náboženskom živote Ukrajincov, zvýšenie autority cirkvi a upevnenie kresťanských hodnôt. Využijem príležitosť aby som oboznámil čitateľa s Ukrajinou ako kresťanskou krajinou.
V roku 988, t. j. presne pred 1 030 rokmi, kyjevský knieža Vladimír, ktorý pokrstil obyvateľov Kyjeva, vyviedol svoj ľud z tmy pohanov na svet kresťanskej viery. Od tohto dňa krstenia sa začal naozajstný, skutočný život nášho národa a krajiny.
Ako verný kresťan som presvedčený, že prijatie kresťanstva predovšetkým prinieslo našim ľuďom spásu a otvorilo skutočnú cestu k Bohu. Krok Vladimíra bol výberom nielen viery, ale aj historickej cesty, civilizačnej príslušnosti, morálnych hodnôt a kultúry, všetkého, čo tvorí národ.
Odmenu za zavedenie viery v jediného Boha Rus, ako vtedy sa volala Ukrajina, získala takmer okamžite. Nové náboženstvo zjednotilo východoslovanské kmene, potvrdilo autoritu kyjevského kniežaťa a vládu Kyjeva, tak, že po uplynutí polstoročia, v období vládnutia syna Vladimíra kniežaťa Jaroslava Múdreho, Rus už bola nielen najväčšou, ale aj najrozvinutejšou novou krajinou v Európe. Spolu s náboženstvom z Byzancie prúdilo do Rusi vzdelanie, umenie a kultúra. V tomto prípade Kyjev bol talentovaný žiak a už čoskoro sa stal silným a vplyvným duchovným a kultúrnym mestom. V celej krajine sa stavali chrámy, otvárali sa školy, zakladali sa nové mestá. Rozkvet a moc Kyjevskej Rusi v tom období je aj dnes základom nášho štátneho vedomia a národnej hrdosti.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.