bratia Karamazovovci sú románový skvost, ak ste ich ešte nečítali, určite to napravte. Dnes si posvietime na niekoľko myšlienok z dvoch kapitol tejto knihy: prvá sa volá Hymnus a tajomstvo a druhá Veľký inkvizítor. Zatiaľ čo prvá nám pomôže pochopiť Dostojevského chápanie slobody, druhá dá slobodu do kontrastu s ďalšou veľkou hodnotou, ktorou je šťastie.
Začnime so slobodou a nie je lepšieho miesta, kde diskutovať o tejto hodnote, ako vo väzení.
Dostojevskij sa nám prihovára ústami Miťu, najstaršieho z bratov Karamazovovcov, ktorý je uväznený za údajnú vraždu svojho otca a čaká ho súd. Vo väzení ho navštívil jeho najmladší brat Aľoša, ktorému hovorí o svojom osvietení. Zacitujem pár úryvkov z Miťových vyznaní, cez ktoré bratovi hovorí o nájdenej slobode, ale predtým chcem dodať jeden dôležitý kontrast.
životný štýl estetický
Ak ste tento román nečítali, je potrebné vedieť, že každý z bratov Karamazovovcov reprezentuje niečo, čo by dánsky existencialista Søren Kierkegaard nazval životným štýlom alebo životnou filozofiou. Kierkegaardovo rozlíšenie uvádza životný štýl estetický, etický a náboženský. U Miťu ide určite o ten prvý. Estetickosť treba chápať ako zmyslovosť, čiže je to život, ktorého hlavným cieľom je hromadenie zmyslových zážitkov a potešení. Dá sa nazvať aj hedonistický, teda hľadajúci šťastie v pôžitkoch. Miťa viedol takýto život a až väzenie ho nasmerovalo k už spomínanému existenčnému osvieteniu. Je tu prítomný silný kontrast hýrivého a de facto neslobodného života oproti životu vnútorne slobodnému.
Akú slobodu teda Miťa objavil?
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.