Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

.pravidelná dávka Andreja Zemana: Románové postavy sa nás snažia naučiť niečo dôležité o svete

.andrej Zeman .stĺpčeky .kultúra

Pred vznikom moderného románu ako literárneho žánru existovali iné tradičné naratívy, takzvané pikareskné príbehy. Tento pojem pochádza zo španielskeho slova pícaro, čo znamená tulák, šibal alebo darebák.

.pravidelná dávka Andreja Zemana: Románové postavy sa nás snažia naučiť niečo dôležité o svete

ako je asi zrejmé, vystupovala v ňom práve istá potulná a šibalská postava. Pikaresknému príbehu však chýbajú isté dôležité črty, ktoré začíname vidieť v neskorších románoch. Ide o tieto tri hlavné poznávacie znaky a harvardský profesor literatúry Leo Damrosch o nich vraví takto.

Po prvé, románové postavy majú zápletku. Na rozdiel od nich, pikareskné postavy zažívajú len náhodné udalosti. Chýba v nich progres, a to zvlášť morálny. Ak sa postave udeje niečo zaujímavé, ide len o zhodu náhod. Naďalej žije vo vesmíre, v ktorom sa veci dejú bez nejakého príbehového a osobnostného smerovania.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite