Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Český týždeň Tomáša Němečka: Čo chýba Zátopkovi

.tomáš Němeček .stĺpčeky .český týždeň Tomáša Němečka

Dlho očakávaný film Zátopek je ambiciózny a vidieť to na ňom. Václav Neužil musel kvôli titulnej role podstúpiť veľkú telesnú premenu, akú majú porotcovia radi. Bežecké scény sú úžasné. Ale nechýba tu niečo?

Český týždeň Tomáša Němečka: Čo chýba Zátopkovi

o tomto filme sa na tohtoročnom karlovarskom festivale hovorilo najviac, veď pre režiséra Davida Ondříčka to boli tiež vytrvalostné preteky. Zátopka pripravoval štrnásť rokov, natočil o ňom dokumentárny film s pamätníkmi, musel získať takmer päť miliónov eur... Tú dôkladnú prípravu a nákladnosť vidieť všade: filmári vytvorili repliku bytu Zátopkovcov a ušili kostýmy československého olympijského tímu z roku 1952. Martha Issová, ktorá hrá manželku Danu, sa naučila jej grimasy a štýl hodu oštepom, a keď filmový Emil Zátopek dokončí preteky v Londýne, siahne si do vlasov a mávne rukou presne ako v historických záberoch (Václav Neužil pre túto úlohu schudol osem kíl, prestal fajčiť a vypracoval si svalnatú postavu).

Od úvodných záberov, keď sa maratónski bežci chystajú vnútri štadióna ako gladiátori, je jasné, v čom budú tvorcovia najsilnejší. Ešte nikdy som nevidel taký dobrý film o behu. Postupná premena Zátopkovho štýlu od nemotornosti v prvých pretekoch cez ľahkosť tréningu v lese v rôznych ročných obdobiach až po triumf v Helsinkách. Aj emócie sa v tomto filme najlepšie vyjadrujú behaním: Zátopek a jeho kolega Jungwirth nahnevane vyklusávajú, britský rekordér Peters dáva odmeraným štýlom najavo svoj chlad a postupne ho premôže kŕč (fantasticky zahrané!). Strhujúce sú preteky na 5 km v Helsinkách, kde Zátopek útočí zo štvrtého miesta v poslednom kole, a potom majestátne maratónske finále, keď sa zjaví ako prvý na štadióne – nepatrná postavička v obrovskej bráne – a dav vybuchne nadšením. Ak má film vrcholné momenty, vždy ide o preteky.

Režisér sa snažil balansovať medzi tým, aby nezakrýval Zátopkovu horlivú kolaboráciu s režimom (Ondříček vysvetľuje jeho komunizmus ako prirodzený inštinkt chlapca z chudobného predvojnového prostredia), a tým, že sa ho až príliš snaží neodsudzovať. Václav Neužil preto hrá „politické“ momenty ambivalentne. O filmovom Emilovi platí to isté, čo o literárnom Švejkovi: možno ho interpretovať ako horlivého blba aj ako človeka, ktorý len predstiera prostučkého a myslí si svoje. Film necháva otvorené aj to,

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite