Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mladí sú tu doma, my sme cudzinci

.vladimíra Ledecká .stĺpčeky .svet starostovej dcéry

Zablúdili ste už niekedy na Instagram? Ak nie, je načase. Odhaduje sa, že v roku 2020 táto mobilná aplikácia dobyje internety rovnako ako voľakedy Facebook.

Mladí sú tu doma, my sme cudzinci Natália Ložeková / natalialozekova.sk

prečo sú Instagram a Facebook príbuzní? Majú spoločného otca, Marka Zuckerberga. Instagram síce nie je dielom Zuckerberga, ale v roku 2012 ho kúpil za jednu miliardu amerických dolárov. Investori nad touto kúpou krútili hlavou. Instagram mal v tom čase iba 13 zamestnancov a nulové príjmy. Dnes sa ukazuje, že to bol jeden z najmúdrejších krokov, ktoré v biznise Zuckerberg urobil. Internetový svet sa za posledné dva roky masívne presúva z Facebooku na Instagram, ako predpovedal. V rokoch 2017 a 2018 prišiel Facebook o niekoľko miliónov mladých používateľov do 25 rokov. Instagram v rovnakom čase narástol o 400 miliónov nových používateľov. Aj keď je to stále Facebook, ktorý ako jediný internetový kanál spája vyše dve miliardy užívateľov, Instagram mu je v pätách. Kým mal Facebook povahu maratónca, ktorý rovnomerne rástol niekoľko rokov, šprintér Instagram cez prvú miliardu vybehol takým tempom, ktoré ho do dvoch rokov môže dostať na vrchol sociálnych sietí.

Základným rozdielom medzi Instagramom a Facebookom je obsah. Instagram je aplikácia založená na vizuálnom obsahu, fotografiách, krátkych videách. Facebook sa sústreďuje primárne na sprostredkovanie textového obsahu. S generáciou Z, ako sa hovorí deťom narodeným po roku 2000, sa celý internetový obsah masovo presúva do vizuálnej podoby. Ich hlavným zdrojom informácií je Youtube, video platforma. Mienkotvorní sú pre nich spomedzi známych osobností najmä youtuberi. Generácia Z očakáva kvalitný obsah v obraze. Zvuk je otázny, keďže 9 z 10 videí na sociálnych sieťach si ľudia púšťajú bez zvuku. Plus to všetko chcú v pomerne krátkom čase. Najlepšie pod 30 sekúnd, ukazujú štatistiky. Tento jav vytvára dusné prostredie aj v zastaranom školskom systéme, ktorý novým technológiám nestačí. Výlučne textový obsah už viac nevie udržať pozornosť dnešných detí. Nie sú odkázaní na informácie z učebníc, každú svoju zvedavosť vedia vyriešiť jedným kliknutím na internete. Vo vzdelávaní sú slobodnejší ako my, zatiaľ čo ich naša predstava o školstve šnuruje.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite