Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Esej: Holokaust je o nás

.tomáš Zálešák .spoločnosť .esej

27. januára si pripomíname Medzinárodný deň pamiatky obetí holokaustu. Platnosť výzvy nezabudnúť však nie je obmedzená na jeden deň v roku.

Tomáš Zálešák

holokaustom síce vyvrcholila história zvláštnej nenávisti, no neskončila ním. Tento jav zasahuje svojím významom oveľa širšie súvislosti. Núti nás klásť si otázky o ľudskej povahe a ľudskom údele vôbec. Najmä ak chceme predísť jeho ďalším recidívam.

je holokaust výnimočný?

Ľudstvo pozná množstvo ohavných zločinov páchaných na masách nevinných obetí na základe vykonštruovaných či úplne vyfantazírovaných obvinení. A predsa zločin, ktorý nacisti a ich kolaboranti spáchali na židovskom národe, akoby spájal všetky ich črty v nebývalej komplexnosti.

Uvažujeme o vojnách a ich politických súvislostiach? O psychopatológii kolektívnej aj individuálnej nenávisti? O extrémnych ideológiách a totalitných režimoch? O ekonomických súvislostiach ich vzniku? O zneužití práva? O zneužití technológií? O dejinách a podobách štvavej propagandy? O prekrútení morálnych pojmov v totalitných režimoch či mimo nich? O pnutiach a konfliktoch modernizácie? O prastarých archetypoch náboženského fanatizmu? O modernom nacionalizme? O rasových teóriách? O antikapitalistickom resentimente? Alebo o reakcionárskom odpore voči modernite? O konšpiračných fantáziách vedúcich k absurdným obvineniam?

Čiastkových javov, ktorých „podpis“ môžeme nájsť v genetike javu holokaustu, je ešte oveľa viac. No žiadny z nich – pri všetkej svojej odpudivosti a odsúdeniahodnosti – sám osebe ešte nevysvetľuje to, k čomu došlo. Dokonca by sa dalo povedať, že mnohé z týchto javov sa nachádzajú vo vzájomných konfliktoch, že predstavujú protichodné sily či hnutia. Ak sa však nimi seriózne zaoberáme, fenomén holokaustu nakoniec v ich súvislostiach nemôžeme opomenúť.

neporozumenia a paradoxy

Nie je to len technologická efektivita, rýchlosť, administratívna pedantnosť, priemyselná organizácia a masový rozsah zločinu, ktorý z holokaustu robí symbol. To všetko sú ešte kategórie, ktoré by sa dali (azda) uchopiť kvantitatívne. Opakovane sa však vyskytujú úvahy o novej kvalite javu, ktorý nemožno len tak rozložiť na svoje pôvodné, konštituujúce zložky.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite