Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ukrajinci späť na bojisku. Víta ich pracovné peklo po slovensky

.lucia Páchniková .spoločnosť

Radšej starých či chorých kolegov, no s cudzincami v práci svätý pokoj. Taký je postoj „konzervatívnych“ Slovákov pri predstave, že by ich kolegami mohli byť Ukrajinci. Zamestnávatelia sa ale čoraz viac držia hesla, že biznis je biznis, a názory Slovákov sú im ukradnuté. Raz sa im za to poďakujeme.

Ukrajinci späť na bojisku. Víta ich pracovné peklo po slovensky AP Photo/Sergei Grits

slováci sú „konzervatívni“. Na pracovisku chcú najradšej starších, single – bezdetných a zdravotne znevýhodnených kolegov. Až po vyčerpaní týchto „možností“ sú ochotní v pracovnom prostredí akceptovať cudzincov. Aj to iba v prípade, keď im vyhovuje ich kultúra a náboženstvo, a sú schopní sa s nimi dohovoriť aspoň „rukami-nohami“. Aj to sú závery výskumov, ktoré v posledných rokoch preverili mentalitu slovenského národa v oblasti diverzity a inklúzie v pracovnom prostredí. 

investície do ľudí prinášajú ovocie

Zamestnávatelia na Slovensku to však vidia zrejme celkom inak ako zamestnanci. A na názory Slovákov (nielen na tie z výskumov) viac-menej „kašlú“ a razia si vlastnú cestu. Asi aj preto, že si naplno uvedomujú vážnosť situácie a smutné nevyvrátiteľné fakty – Slovensko vymiera, populačná krivka klesá, a tak nemá kto robiť a postarať sa o budúcnosť krajiny a jej občanov. 

Rôznorodosť, ktorú na pracovisku vytvárajú samotní pracovníci, medzi nimi aj cudzinci, je pre biznis a každú firmu ako takú prínosom. A v budúcnosti sa iba a len potvrdí, že ak firmy zamestnávajú aj zahraničných pracovníkov, robia dobre, a že je to správna investícia ich času, síl aj peňazí. 

Zamestnať cudzinca vo firme v skratke znamená chopiť sa príležitosti a využiť možnosť uloviť šikovného a talentovaného človeka. O to viac v období migrácie, ktorá je celkom prirodzená. A tiež v čase odlivu mozgov, ktorému Slovensko už roky čelí, respektíve v období, keď obsadiť voľné pracovné miesto schopným človekom je pre zamestnávateľov doslova abstraktným umením. 

Zároveň je to aj jednoduchý spôsob, ako vylepšiť reputáciu firmy navonok. Veď už v období pred pandémiou koronavírusu sa mnohé firmy neraz hrdo pýšili tým, čo všetko v rámci diverzity a inklúzie (nielen cudzincov) v pracovnej oblasti robia. Bolo to svojim spôsobom dobré promo, ktoré budovalo nielen dobré meno firmy, ale z ktorého dokázali firmy aj veľa vyťažiť.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite