Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Ukrajinci späť na bojisku. Víta ich pracovné peklo po slovensky

.lucia Páchniková .spoločnosť

Radšej starých či chorých kolegov, no s cudzincami v práci svätý pokoj. Taký je postoj „konzervatívnych“ Slovákov pri predstave, že by ich kolegami mohli byť Ukrajinci. Zamestnávatelia sa ale čoraz viac držia hesla, že biznis je biznis, a názory Slovákov sú im ukradnuté. Raz sa im za to poďakujeme.

Ukrajinci späť na bojisku. Víta ich pracovné peklo po slovensky AP Photo/Sergei Grits

slováci sú „konzervatívni“. Na pracovisku chcú najradšej starších, single – bezdetných a zdravotne znevýhodnených kolegov. Až po vyčerpaní týchto „možností“ sú ochotní v pracovnom prostredí akceptovať cudzincov. Aj to iba v prípade, keď im vyhovuje ich kultúra a náboženstvo, a sú schopní sa s nimi dohovoriť aspoň „rukami-nohami“. Aj to sú závery výskumov, ktoré v posledných rokoch preverili mentalitu slovenského národa v oblasti diverzity a inklúzie v pracovnom prostredí. 

investície do ľudí prinášajú ovocie

Zamestnávatelia na Slovensku to však vidia zrejme celkom inak ako zamestnanci. A na názory Slovákov (nielen na tie z výskumov) viac-menej „kašlú“ a razia si vlastnú cestu. Asi aj preto, že si naplno uvedomujú vážnosť situácie a smutné nevyvrátiteľné fakty – Slovensko vymiera, populačná krivka klesá, a tak nemá kto robiť a postarať sa o budúcnosť krajiny a jej občanov. 

Rôznorodosť, ktorú na pracovisku vytvárajú samotní pracovníci, medzi nimi aj cudzinci, je pre biznis a každú firmu ako takú prínosom. A v budúcnosti sa iba a len potvrdí, že ak firmy zamestnávajú aj zahraničných pracovníkov, robia dobre, a že je to správna investícia ich času, síl aj peňazí. 

Zamestnať cudzinca vo firme v skratke znamená chopiť sa príležitosti a využiť možnosť uloviť šikovného a talentovaného človeka. O to viac v období migrácie, ktorá je celkom prirodzená. A tiež v čase odlivu mozgov, ktorému Slovensko už roky čelí, respektíve v období, keď obsadiť voľné pracovné miesto schopným človekom je pre zamestnávateľov doslova abstraktným umením. 

Zároveň je to aj jednoduchý spôsob, ako vylepšiť reputáciu firmy navonok. Veď už v období pred pandémiou koronavírusu sa mnohé firmy neraz hrdo pýšili tým, čo všetko v rámci diverzity a inklúzie (nielen cudzincov) v pracovnej oblasti robia. Bolo to svojim spôsobom dobré promo, ktoré budovalo nielen dobré meno firmy, ale z ktorého dokázali firmy aj veľa vyťažiť.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite