Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Odomykáme: Štátny podnik Hydromeliorácie podpísal predražené zmluvy

.patrik Magdoško .spoločnosť

Zdá sa, že melioračné kanály slúžia nielen na odvedenie prebytočnej dažďovej vody, ale niekedy aj na „odvodnenie“ štátnej kasy a prevedenie balíkov peňazí do firiem, ktoré ich čistia.

Odomykáme: Štátny podnik Hydromeliorácie podpísal predražené zmluvy  Mikroblogy.sk

na Slovensku sa spustil projekt Adaptácie odvodňovacích kanálov v dĺžke 270 km. Minister Samuel Vlčan vyhlásil, že nás čaká veľká zákazka, financovaná výlučne z európskych peňazí. Na projekt je vyčlenená suma 30 miliónov eur, vrátane projekčných nákladov. Tak sa pozrime, ako sme pri melioráciách nakladali s našimi vlastnými peniazmi. To do veľkej miery môže predznamenávať, ako budeme nakladať aj so zdrojmi z EÚ.

V decembri 2021 štátny podnik Hydromeliorácie vypísal súťaž na opravu kanálov podľa zákona o verejnom obstarávaní č. 343/2015 paragraf 117. Ten hovorí o tom, že pri takejto forme obstarávania je potrebné vytvoriť si cenový prieskum trhu obstarávaných prác a víťazná ponuka vzíde z troch ponúk, najnižšia cena získa zákazku. V zákone je uvedené, že podnik má pri obstarávaní „dodržať princíp hospodárnosti s nakladaním s verejnými financiami“. Takže, pozrime sa na to, ako bol tento princíp dovedený „do dokonalosti“. 

Vo výročnej správe tohto štátneho podniku z roku 2020 je na strane 12 uvedené, že v roku 2019 opravil 22 km kanálov za 370-tisíc eur, teda jeden kilometer opraveného kanálu stojí 16 818 eur. A ako sa obstarávalo v roku 2021, teda už pod Vlčanovým vedením ministerstva? Na stránke podniku sa o tom nedá dozvedieť nič. Sú tam zverejnené zmluvy len do novembra 2021. Nové zmluvy sme však našli inde. V centrálnom registri zmlúv je zverejnená zmluva o diele č. Z-HM/026-2021/300 a dodávateľom je firma z názvom XXX, s. r. o. Táto firma od roku 2016 vykazuje trvalo stratu a v tomto čase je vo Finstate vedená ako dlžník a má len jedného zamestnanca. Zmluva je uzavretá s dátumom platnosti od 22. 12. 2021 a platí do 31. 12. 2021. Kontrakt je vo výške 98 889,82 eur s DPH. Firma XXX, s. r. o má vyčistiť 0,832 km kanála. Len aby bolo jasné to predraženie, štátna firma sa vlastne dohodla na tom, že 1 km čistenia by stál neuveriteľných 118 857 eur. Takéto navýšenie ceny sa nedá odôvodniť ani navýšením cien nafty a ani tým, že by čistenie prebiehalo v nejakých mimoriadne obtiažnych podmienkach. Jednoducho povedané, ide o čistú zlodejinu.

„Minister Vlčan by však mal z ,predraženého čistenia kanálov‘ vyvodiť zodpovednosť, a to nielen voči ľuďom, ktorí tieto zmluvy ,spáchali‘, ale aj voči sebe.“

Ďalšia zmluva, zverejnená pod číslom Z-HM/027-2021/300, v ktorej je dodávateľom Stavebný sociálny podnik, s. r. o. Banská Belá, bola uzavretá 21. 12. 2021 z platnosťou do 31. 12. 2021 na celkovú sumu vo výške 156 184 eur. Táto firma vznikla 1. 12. 2021. Teda len 20 dní pred podpisom zmluvy, a nemá žiadne tržby. Záhadou zostáva, ako sa vedenie štátneho podniku o tejto čerstvo narodenej firme dozvedelo. Podľa zmluvy má tento podnik vyčistiť 1,458km kanálov. Cena za vyčistenie jedného kilometra kanálu teda činí 105 174 .

A ďalšia zmluva, ktorú štátny podnik uzavrel, je z dielne sci-fi a mohli by sa ňou inšpirovať tvorcovia populárneho seriálu Akty X. Zmluvu č. Z-HM/029-2021/300 uzatvorili 30. 12. 2021. V tom čase mal Hydromeliorizačný podnik celozávodnú dovolenku. Ako ju teda mohli podpísať? Táto zmluva je uzavretá s firmou CEPIS, s. r. o. z Bytče a je v nej uvedená suma 139 612 eur. Za tieto peniaze má firma zrekonštruovať 2,521 km kanálov. Jeden km opraveného kanálu tak bude stáť daňových poplatníkov Slovenska 55 401. S trochou sarkazmu by sa dalo povedať, že táto zmluva je z tých zmlúv, o ktorých píšeme, najvýhodnejšia, aj keď slovo najvýhodnejšia je poriadne pritiahnuté za vlasy.

No tých sci-fi záhad je oveľa viac. Ako mohol zhotoviteľ stihnúť splniť zákazku do 30. 12. 2021, keď zmluvu podpísal 21. 12. a je v nej uvedené, že začiatok prác má ohlásiť Hydromeliorizačnému podniku najneskôr 5 dní pred začatím prác? Vychádza to teda tak, že kanál mohol začať čistiť najskôr 27. 12. a všetky práce by tak musel vykonať za 3 dni. Ako a komu mal oznámiť, že začína pracovať na čistení kanálov, keď závod mal práve v tom čase dovolenku? A je tu aj ďalšia záhada. Ak by si chcel zhotoviteľ predĺžiť lehotu preto, že nestíha vykonať čistenie do konca roka, tak podľa zmluvy je povinný to nahlásiť. V tom čase by mal objednávateľ na mieste posúdiť skutočný stav urobených prác. Ako však mohol niekto prísť posúdiť stav, keď v tom čase bola celozávodná dovolenka? Je vlastne skoro nepredstaviteľné, že tie práce niekto aj naozaj počas vianočných sviatkov reálne vykonával, že tam robotníci kopali s bagrom, neboli pri svojich rodinách, vianočných stromčekoch a namiesto kapra konzumovali pri usilovnom čistení kanála od bahna žemle so salámou. Možno by viac prezradila obhliadka kanálov a zistenie, v akom sú stave. Ku koncu roka 2021 totiž nemohli byť vyčistené ani podľa zmluvne nastavených podmienok, a ani podľa sedliackeho rozumu. Takže čo z toho vyplýva? Nič viac a nič menej ako to, že v roku 2019, teda v čase, keď malo ministerstvo pôdohospodárstva pod kontrolou SNS, sme dokázali vyčistiť jeden kilometer kanálov za 16 818 eur. V decembri 2021 sme už boli ochotní z vlastných zdrojov zaplatiť za jeden km v priemere už 109 890 eur. To je 6x viac ako v roku 2019. Za tento stav je zodpovedné Vlčanovo ministerstvo. Ak uvidí EÚ, ako nakladáme s vlastnými zdrojmi, tak bude veľmi zaujímavé sledovať, či nám vôbec odobria 30 milión eur, ktoré máme minúť na opravu kanálov z európskych peňazí. Ak vydelíme sumu 30 miliónov plánovanými 273 kilometrami, tak vychádza,  že na jeden kilometer plánujeme minút 109 890 eur.

Za zmienku však stojí aj úvaha, že toto mimoriadne predražovanie prác malo v podstate len pripraviť pôdu na to, že takéto sumy sú na Slovensku obvyklé. A EÚ ich môže bez zaváhania schváliť. Možno aj preto sa o čistenie kanálov intenzívne zaujímali páni Bödör a Kvietik. Vo svojej výpovedi to uviedol Marek Kogada, ktorý je obvinený v kauze Dobytkár. Podľa neho sa obaja chystali čistenie kanálov použiť na pýtanie si úplatkov. Kto sa ich chystá inkasovať dnes zatiaľ nie je jasné. Minister Vlčan by však mal z „predraženého čistenia kanálov“ vyvodiť zodpovednosť, a to nielen voči ľuďom, ktorí tieto zmluvy „spáchali“, ale aj voči sebe. Možno by mu pri rozhodovaní mohol pomôcť ten nafilmovaný rozhovor na loveckej chate, v ktorom ho otec trestne stíhaného Bödöra familiárne nazýva Samo.

Ak si predplatíte tlačený .týždeň na ďalší rok, pomôžete nám prežiť a robiť to, čo vieme. Vopred ďakujeme.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite