Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Róbert Chovanculiak: Europoslancom ležia v žalúdku online reklamy

.róbert Chovanculiak .spoločnosť

V Európskom parlamente sa chystá hlasovanie o nových reguláciách digitálnych služieb. Súčasťou tohto megalomanského balíka regulácií je aj obmedzovanie online cielenej reklamy. To je reklama, ktorá sa zobrazuje konkrétnym ľudom na základe toho, aké web stránky navštevujú a aké majú demografické charakteristiky. No a tento typ reklám sa nepozdáva niektorým europoslancom a chcú ich obmedziť, zregulovať alebo niektorí dokonca zakázať. Všetko v mene boja za právo na súkromie. Kde je problém?

Róbert Chovanculiak: Europoslancom ležia v žalúdku online reklamy GOUP.SK

hneď prvý je ten, že ide o obohranú pesničku. Celkom nedávno – v roku 2018 – začala platiť veľká regulačná smršť, ktorá sa preslávila pod názvom GDPR. S touto reguláciou sa stalo to, čo predpovedali jej kritici. Priniesla mnoho nezamýšľaných dôsledkov, napríklad niektoré zahraničné služby sa stali pre európskych spotrebiteľov nedostupné. Ľudom, ktorým mala pomôcť, táto regulácia len píli nervy, keď už celkom bezmyšlienkovite a mechanicky klikajú na vyskakujúce oznamy a upozornenia na každej webovej stránke. A tvorcovia tejto regulácie už volajú po jej aktualizácii, lebo pokrok (bez povolenia) v digitálnych službách akosi odmieta prestať inovovať na rozdiel od statických regulácií.

Druhý problém je, že neexistuje objektívne správna miera súkromia. Snaha EÚ určiť „tú správnu“ úroveň súkromia pre rôznych ľudí a naprieč rôznymi sférami ich života je odsúdená na to, aby vytvárala víťazov a porazených a množstvo nezamýšľaných dôsledkov. Napríklad ochrana informácie o tom, že som muž do 35 rokov, ktorý si pozeral ponuku príklepových vŕtačiek, pre mňa nemá hodnotu. Ak si touto informáciou viem „zaplatiť“ napríklad používanie bezplatnej služby Instagramu alebo Google máp, tak je to pre mňa výborný obchod. A ako bonus sa mi budú zobrazovať reklamy chlapského náradia namiesto laserových depilátorov.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite