Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

1 200 +1 pripomienok k optimalizácii siete nemocníc

.martin Smatana .spoločnosť .spoločnosť

Optimalizácia siete nemocníc, stratifikácia, či finálna sieť nemocníc. Je jedno, ako sa nemocničná reforma volala, už od analýz Svetovej banky z roku 2004 boli reformy vo svojej podstate o tom istom. Ich cieľom bolo nastaviť pravidlá tak, aby občania mali garanciu kvalitnej a dostupnej starostlivosti.

1 200 +1 pripomienok k optimalizácii siete nemocníc JACKYENJOYPHOTOGRAPHY/GETTY IMAGES Pre potreby čerpania z Plánu obnovy musíme najskôr predstaviť plán a demonštrovať, že optimalizáciu siete nemocníc a budovanie nových nemocníc máme koncepčne premyslené.

áno, každá z reforiem mala svoju predstavu o tom, čo kvalitná či dostupná starostlivosť znamená, ale nástroje, ako ich dosiahnuť, boli viac-menej podobné.  

Rozdiel medzi optimalizáciou a stratifikáciou je na úrovni cieľov či nástrojov vskutku malý. Obe reformy plánovali zlepšiť kvalitu starostlivosti využitím typologizácie nemocníc, flexibilných pravidiel tvorby siete a rozličných štatistík, napríklad čo sa týka počtu výkonov. 

Stratifikácia bola opakovane v procese medzirezortného konania a „dotiahla“ to až do prvého čítania v parlamente. Optimalizácia siete (tzv. OSN) mala teda predpripravenú „pôdu“. Prečo potom prišlo do pripomienkového konania k OSN takmer 1 200 pripomienok? Je to znamenie, že je OSN zle pripravená reforma? 

V súčasnosti vieme hodnotiť len rámce, respektíve kostru reformy. Do pripomienkového konania bol síce predložený takmer 70-stránkový návrh zákona, ale chýbajú mnohé vykonávacie predpisy, napr.  ohľadom výslednej siete. To by nebolo až také zlé. Mnohé ustanovenia majú posunutú platnosť a vyžadujú zber dát a aj v rámci MPK k stratifikácií chýbali viaceré vykonávacie predpisy. 

Problém je, že ministerstvu veľmi nešikovne ešte v lete unikol zoznam nemocníc, ktorý bol síce prvým návrhom, ale iný odvtedy zverejnený nebol. Viaceré regióny sa preto zmobilizovali a vytvorili skupinky odporu. Keďže návrh zákona nedodal aktualizovanú „mapu“, tak neistota zostala, čo zneužili viacerí opoziční politici. 

Ani 1 200 pripomienok nevnímam ako známku zle pripravenej reformy. Aj na stratifikáciu prišli v MPK stovky pripomienok. Optimalizácia je na tom o to horšie, že v jednom návrhu kombinuje tri reformy. Ústavnej starostlivosti, primárneho kontaktu a regulácie zisku. Áno, reforma regulácie zisku poisťovní logicky nezapadá do balíčka s reformami nemocníc či všeobecných lekárov. Ak to bolo myslené tak, že ministerstvo financií dofinancuje sektor po tom, ako prejde balík reforiem, kde bude optimálna sieť aj „strop“ na dividendy pre poisťovne, tak s prižmúreným okom rozumiem. Logicky ani funkčne to však spájané byť nemalo a množstvo pripomienok na túto tému je preto plne oprávnených. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite