Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

O autách a Detroite

.ján Košturiak .spoločnosť .nový svet

Posledné roky naznačujú problémy automobiliek. Zatvárali sa fabriky tam, kde nezvládli tlak na znižovanie nákladov. Vírus automobilky zastavil. A zdá sa, že ich zlaté časy sa definitívne skončili.

O autách a Detroite Hendrik Schmidt/AP/SITA

v roku 1886 prihlásil na patentovom úrade motorovú trojkolku Karl Friedrich Benz. Štvorkolesové vozidlá začal vyrábať o päť rokov neskôr. Začala sa éra automobilov. V Anglicku bežal pred autom muž s vlajkou, aby nevznikla kolízia s ľuďmi a konskými povozmi. V roku 1910 bola v Rakúsko-Uhorsku v mestách povolená rýchlosť 15 km/hod. História automobilov je bohatá – Nemci priniesli technickú dokonalosť, Američania hromadnú výrobu, Japonci štíhlu výrobu, Taliani dizajn. A prichádzajú ďalší hráči – Kórejčania a Číňania. 

V osemdesiatych rokoch sa automobilový priemysel v USA a Európe zobudil. Štúdia pánov Womacka, Roosa a Jonesa ukazovala, že Toyota má dvojnásobnú produktivitu práce, vyššiu pružnosť aj kvalitu výroby. Začala sa vlna štíhlej výroby a napodobňovania systému Toyota.

Každý výrobok má svoju S krivku, podobne ako ľudský život. V prvej fáze obyčajne nový produkt riadne nefunguje, inžinieri sa snažia o zlepšovanie jeho správnej funkčnosti, ďalej nasleduje fáza zvyšovania výkonu, potom fáza zvyšovania efektívnosti, ďalej sa zvyšuje bezpečnosť a spoľahlivosť. A čím je charakteristická posledná fáza životného cyklu? Znižovaním nákladov. Z výnimočného produktu sa stáva komodita a odchádza do minulosti. Do minulosti odchádzajú aj celé priemyselné odvetvia.

Posledné roky naznačujú problémy automobiliek. Ich zlaté časy sa zrejme definitívne skončili. Najviac rastie segment ultralacných áut za pár tisíc eur. Auto prestáva byť symbolom statusu. Mladí ľudia netúžia vlastniť auto, ako kedysi ich rodičia. Mobil ich vzrušuje viac. V mnohých väčších mestách je dnes auto úplne nanič. A prichádzajú ekologicky orientovaní ľudia, ktorí neznášajú spaľovacie motory. Čakajú na alternatívne pohony. K tomu pripočítajme zdieľané automobily. Už nesedí v kabíne jeden človek, ale traja alebo štyria a auto je vyťažené celý deň. Vraj bude menej áut na cestách (zatiaľ nie je), plynulejšia premávka, menej výfukových plynov, menej nehôd a viac zelených plôch namiesto parkovísk. Samé dobré správy. Akurát jedná zlá – pre výrobcov automobilov. Ľudia budú potrebovať menej áut. Tento trend znižovania počtu automobilov na cestách sa však zatiaľ nepotvrdzuje. Mnohí ľudia prechádzajú z vlakov a hromadnej dopravy na zdieľané automobily a zápchy sa zväčšujú. Vo veľkých čínskych mestách sa na pridelenie značky automobilu čaká v lotérii a platí sa veľa peňazí. Viete si predstaviť, že si raz budete musieť zaplánovať svoje auto do premávky tak, ako lietadlo do leteckého priestoru, alebo miestenku vo vlaku? 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite