Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Elektrorevolúcia

.ján Košturiak .spoločnosť .nový svet

Elektrobicykle prinášajú revolúciu. Predá sa ich ročne až štyridsať miliónov a v roku 2025 by mali tvoriť svetový biznis v objeme 38 miliárd dolárov.

Elektrorevolúcia Boris Németh

pri elektrobicykli, ktorý sa nazýva aj Pedelec (Pedal Electric Cycles), sa najčastejšie využívajú dva princípy – so snímačom otáčok, kde sa motor zapne naplno, keď sa začne točiť pedálmi a s tlakovým snímačom, kde je asistencia elektromotora závislá od sily, ktorou sa jazdec opiera do pedálov. 

Ovládacou jednotkou na riadidlách sa prepína stupeň asistencie motora od 25 percent až k 340 percentám pomoci. Asistencia sa bežne preruší pri dosiahnutí rýchlosti 25 kilometrov za hodinu, rýchlejšie systémy majú rýchlosť až 45 km/hod. Pohon bicykla býva umiestnený vpredu, vzadu alebo v strede (vhodné hlavne pre horské bicykle).

Prvý dojem pri jazde na elektrobicykli je ako na normálnom bicykli so silným vetrom v chrbte. Podpora je výborná pri prudkom stúpaní a dosahuje sa približne dvojnásobná priemerná rýchlosť ako pri bicykli. Hlavnou nevýhodou je hmotnosť, ktorá je približne o sedem kilogramov vyššia ako bicykle. Postupne sa však váha znižuje novými konštrukčnými materiálmi a optimalizáciou motorov a batérií.

„Uber presúva do Európy svoju službu Jump na zdieľanie elektrobicyklov a elektroskútrov.“

Dojazd závisí od stupňa asistencie motora, hmotnosti jazdca a terénu a pohybuje sa medzi 50 až  100 kilometrov. Nové trendy v elektrobicykloch sú podobné ako v automobiloch – silné kotúčové brzdy, ABS, znižovanie hmotnosti (karbón, 3D tlač), automatická prevodovka, asistent držania stopy, spolupráca s mobilom, nové druhy pohonov (vodík, palivové články), digitalizácia s možnosťou súťaženia na diaľku, prepínanie asistencie podľa tepu cyklistu a náročnosti terénu a podobne.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite