Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Podnikateľom sa nedá stať vďaka naučeným poučkám

.ján Košturiak .spoločnosť .nový svet

Všimli ste si, že dve profesie začínajúce sa na písmeno „P“ – politici a podnikatelia, nemajú vlastný vzdelávací profil? A pritom majú na spoločnosť pomerne veľký vplyv.

Podnikateľom sa nedá stať vďaka naučeným poučkám

potrebu výchovy podnikateľov spomínal už Jan Antonín Baťa týmito slovami: „Ak bolo v Európe dvadsať miliónov nezamestnaných, bolo to preto, že chýbal milión vychovaných, vycepovaných, odvážnych podnikateľov, ktorí by našli spôsob, ako týchto ľudí zamestnať. Podnikateľ si musí trúfať zamestnávať ľudí aj napriek dobe krízy a neposielať ich pánovi štátu na krk, aby ich živil, keď prídu ťažké časy. Ťažké časy sú časté a práve vtedy treba podnikateľov najviac.“

Koncept Podnikateľskej univerzity sme rozpracovali s profesorom Milanom Zeleným v čase, keď pôsobil na Fordham University v New Yorku. Zapojili sme do nej významných slovenských aj českých podnikateľov, napríklad Štefana Kassaya, Jozefa Antošíka, Ľubomíra Šveca, Stanislava Martinca, Vlada Levárskeho, Zbyňka Frolíka, Ivana Baťku a ďalších. Koncept sme predstavili v USA, v Luxembursku aj v Číne a radi by sme ho vyvážali do sveta. 

Prvá skupina začala študovať pred desiatimi rokmi. Za toto obdobie absolvovali Podnikateľskú univerzitu majitelia firiem, ich deti alebo nástupcovia. Boli to ľudia, ktorí si uvedomujú, že podnikanie, vedenie a rast firmy sa nedajú zvládnuť iba intuíciou a talentom, ale že znalosti sú tou najdôležitejšou podnikateľskou technológiou.

Tak, ako sa kuchár nenaučí variť čítaním receptov, nenaučí sa ani podnikateľ podnikať poučkami z kníh, ale iba podnikaním. Naším campusom sú teda firmy, mentormi a koučmi podnikatelia a skúškami sú výsledky reálneho biznisu. Nemrhá sa časom ani papierom na akreditácie od úradníkov, certifikáty a diplomy. Neučí sa to, čo považujú za dôležité profesori, ale to, čo pomáha skutočným podnikateľom presadiť sa dnes a v budúcnosti. 

„U nás sa toto slovo niekedy dáva do úvodzoviek, lebo označuje podnikavcov, ktorí sa priživujú na politických známostiach a dotáciách.“

Na Podnikateľskej univerzite študenti nedostávajú informácie, ale znalosti. Nerozprávajú si prípadové štúdie o podnikaní, ale reálne podnikajú. Nerozprávajú si o tom, ako by sa mali robiť stratégie a inovácie, ale ich skutočne robia.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite