základný vzorec inovácie je zlomok – pridávať úžitok/odstraňovať škodlivé funkcie. Úžitok auta môže byť rýchlosť, bezpečnosť alebo komfort cestovania, škodlivými funkciami sú napríklad hmotnosť, emisie, spotreba alebo vysoká cena. Inovácie sú základom zlepšovania sveta a prežitia ľudí v ňom.
Vyše tridsať rokov sa zaoberám touto disciplínou, študoval som inovačné princípy Genricha Altschullera (TRIZ), metodiky Darrella Manna (Systematic Innovation), Hansjurgena Lindeho (WOIS), Simona Dewulfa (Creax), Claytona Christensena (Disruptive Innovation) alebo Davida a Toma Kelleyovcov (IDEO, Design Thinking). Ani tieto múdre metodiky však nie sú také dôležité, ako skutoční inovátori, ktorí sú posadnutí tým, že chcú meniť svet.
Tri najlepšie inovačné firmy sveta sú vraj 3M, Apple a Google. Vyberajú správnych ľudí (zmes technického myslenia, kreativity a schopnosti premieňať nápady na prototypy a biznis) majú vyčlenený čas na inovácie a počítajú s tým, že pri vymýšľaní nových vecí sa narobí aj veľa chýb a nezdarov.
„Inovátori sú iní. Dokážu meniť svet ako Leonardo, Edison, Tesla, Ford, Jobs alebo Baťovci.“
Mal som možnosť spolupracovať s mnohými inovátormi, ktorí posunuli svoje firmy medzi najlepšie na svete – v nemocničných lôžkach, strojoch a zariadeniach, softvéroch, potravinách, detergentoch alebo službách. Čo mali títo ľudia spoločné? Odvahu ísť do nových vecí a robiť ich najlepšie na svete, schopnosť pochopiť svet zákazníka a rýchlo mu priniesť riešenie s vysokou hodnotou. To je prepájanie sa s najlepšími, využívanie najnovších technológií a riešení, hľadanie inšpirácií v iných odvetviach.
Nepomôžu nijaké výzvy, biele knihy ani inovačné centrá na prikrmovanie „inovačných brojlerov“. Inovátori sú iní. Dokážu meniť svet ako Leonardo, Edison, Tesla, Ford, Jobs alebo Baťovci.
Prvýkrát som zažil inovačný postup v praxi pred vyše tridsiatimi rokmi, keď som pracoval vo Fraunhofer IPA Stuttgart. Vznikali tam nové nápady a technológie, ktoré neskôr menili svet (MP3 formát, simulácia a 3D modelovanie, OLED displeje). V úzkom prepojení univerzity, vývojových laboratórií a priemyselných firiem sa nápady menili na prototypy, ktoré sa okamžite testovali v spolupráci so zákazníkmi. Okolo životaschopných riešení vznikali tímy ľudí, ktorí zakladali firmy.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.