Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Omamy: V rómskych osadách treba začať u detí do troch rokov. Vtedy je ich mozog najplastickejší

.michal Oláh .spoločnosť

Omamy sú chudobné rómske ženy z osád. Vďaka programu OZ Cesta von pomáhajú deťom do troch rokov. O ich práci nám viac prezradil predseda združenia Pavel Hrica s manažérkou projektu Oľgou Shaw. Okolo nás sedeli štyri omamy a dve ich mentorky. Našli konečne recept na riešenie generačnej chudoby?

Omamy: V rómskych osadách treba začať u detí do troch rokov. Vtedy je ich mozog najplastickejší Oľga Shaw

omama je jedinečný projekt starostlivosti o chudobné deti v segregovaných osadách vo veku od 0 do 3 rokov. Prečo ste si zvolili túto vekovú skupinu?

Je veľa vedecký dôkazov, že tento vek je v živote dieťaťa najkľúčovejší. Aj keď si na vek 0 až 3 roky takmer nikto z nás nespomína, náš mozog si ho pamätá veľmi dobre, pretože sa počas neho formuje zhruba až 80 % nervových prepojení. Mozog je najplastickejší, a to, čo sa vyvinie počas prvých 1 000 dní, s nami ostáva na celý život a neskôr to iba oživujeme a zosilňujeme. 

raný vek má pre ne veľký význam. 

Len čo sa rozvoj dieťaťa v tomto veku zanedbá, ťahá sa to s človekom celý život. Je dokázané, že u detí, ktoré zažívajú tzv. toxický stres, čiže úzkosť, nepriazeň či ťažké životné podmienky v chudobe, je rozvoj mozgu pomalší. Existujú porovnania CT skenov mozgu, kde vidno, že neurónové prepojenia u detí žijúcich v toxickom strese sú zakrpatenejšie. Potom už do základnej školy tieto deti nastupujú s veľkým oneskorením, ktoré neskôr nemajú šancu dobehnúť a neúspech sa s nimi ťahá celý život. Z toho vyplýva, že to, kde sa narodíme a čo sa s nami deje v ranom veku, ovplyvňuje celý náš budúci život. Preto nie je múdre vyčítať deťom z chudobných osád, že sa im nedarí, keď nemôžu za to, kam sa narodili. 

ako vyhľadávate deti v osadách? Navštevujete rodiny alebo chodia matky s deťmi za vami?  

Za nábor rodín do programu zodpovedajú omamy, ktoré priamo v daných chudobných komunitách žijú. Poznajú mamičky aj ich deti, vedia, kto potrebuje pomoc. Vedia si vydiskutovať, či daná rodina bude brať účasť v programe vážne. Vieme, ktorá mamička je opäť tehotná a pracujeme už s ňou. Automaticky potom už aj druhé dieťa chce dať do nášho programu. Niektoré mamičky chodia k omamám domov, iné navštevujú omamy v ich príbytkoch. Mamičky majú k omamám blízko.  

v ktorých obciach pôsobíte?

Momentálne sme v Muránskej Dlhej Lúke, v Zborove a v Kecerovciach. Pokrývame teda najchudobnejšie regióny Slovenska. Od júla budeme rozširovať aktivity do ďalších chudobných obcí. 

ako prakticky prebieha stretnutie s mamičkami? 

Záleží od veku dieťaťa. Pri najmladších deťoch, hneď po narodení, učíme mamičky podľa nášho omamovského manuálu, ako majú dieťa správne držať, ako s ním majú komunikovať, ako majú rozvíjať vzťahovú väzbu, napríklad prostredníctvom bejby masáží. Dôležité je, aby sa bábätko cítilo bezpečne a vedelo, že je milované a niekomu na ňom záleží. Vtedy sa mozog rozvíja najlepšie. Zameriavame sa na citový rozvoj, povzbudzujeme matky, aby dojčili. Už najmenšie dieťa môžeme stimulovať, aby postupne dokázalo otáčať hlavičku, fixovať zrak, byť na brušku, štvornožkovať. Napríklad štvornožkovanie má blahodarný efekt na rozvoj oboch hemisfér, ale deti vyrastajúce v chatrči sú na zemi málo. Matky inštinktívne nedajú dieťa na zem, ak nie je čistá. Riešime to preto podložkami a učíme matky, že je to dôležité. 

„Omamy dostávajú praktický tréning, realizujeme pravidelné víkendové školenia.“

Chceme, aby nenastalo zaostávanie dieťaťa ani o mesiac. Následne máme pre každú vekovú kategóriu a vývinovú oblasť pripravené špeciálne stimulačné aktivity. Tie sa postupne menia po jednom až troch mesiacoch. Napríklad, keď chcete byť neskôr v škole dobrý v matematike, v ranom veku tomu predchádza rozvoj v jemnej motorike. Rozvoju jemnej motoriky predchádza hrubá motorika. Ak niečo nemáte rozvinuté, potrebujete sa vrátiť o úroveň nižšie. Omamy teda vždy vyberajú pred lekciou pripravené aktivity podľa veku. 

zameriavate sa teda v programe hlavne na rozvoj motoriky detí? 

Nielen. Snažíme sa dieťa rozvíjať skutočne komplexne, hrubú a jemnú motoriku, kognitívne zručnosti i sociálno-citové zručnosti. Aktivity, ktoré omamy počas jednej lekcie robia, sa týkajú každej jednej oblasti vývoja. Lekcia s dieťaťom trvá 30 až 40 minút a musí byť komplexná. To rozvíja i schopnosť udržať pozornosť a pripravuje dieťa na neskoršie zvládnutie školskej hodiny. Naša lekcia má začiatok a koniec, jasnú štruktúru, čo tiež dáva deťom istotu, učí ich pravidlám, už vopred vedia, čo môžu očakávať a na čo sa môžu tešiť. 

ako dokážu chudobné ženy z osád vykonávať takéto špecifické činnosti s deťmi? 

Omamy dostávajú praktický tréning, realizujeme pravidelné víkendové školenia. Každá omama má mentorku zo strednej triedy, ktorá jej pomáha uspieť. Realizujeme supervízie lekcií, po ktorých omamy dostávajú spätnú väzbu a ukážky, čo treba zlepšiť. Každá omama má praktický manuál s množstvom fotiek a obrázkov, kde má pre každú vekovú kategóriu a vývinovú oblasť sadu aktivít. Napríklad pre vek od 4 do 8 mesiacoch je v hrubej motorike cieľ, aby sa dieťa vedelo udržať na rukách. 

aké aktivity na to využívate?

Na to tam je aktivita Fúrik, a našou úlohou je naučiť dieťa oprieť sa o ruky, aby si ich posilňovalo. V kognitívnom rozvoji používame karty Play Wisely, ktoré slúžia na to, aby dieťa dokázalo zachytiť predmet zrakom, neskôr naňho ukázať oboma rukami, neskôr ho pomenovať.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite