Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Albert

.oleg Pastier .juraj Mojžiš .spoločnosť .nekrológ

Na prirodzenom konci života nie je prirodzené vôbec nič. Možno len bolesť. A tak k menu Albert Marenčin od sobotného poludnia 9. marca 2019 už budeme v zátvorke písať po pomlčke aj ten druhý časový údaj.

Albert MILAN DAVID/PETIT PRESS/PROFIMEDIA Albert Marenčin, 26. júl 1922 Bystré – 9. marec 2019 Bratislava.

aký Albert bol? Ako takzvaný verejný intelektuál bol nezvyčajne rešpektovaný, dnešnou dikciou našepkané, bol rešpektovaný zľava i sprava. Bol pracovitý a keď sme si priťukli pri poslednom sedení nad dokončeným rukopisom knižky s kulinárskym názvom Horká chuť storočia, Albert spomenul v rôznych súvislostiach, ako by bolo fajn, keby sme neleňošili. On neleňošil a vlastne len tak si mohol vychutnať – občas aj doslova s rozkošou – svoj viacdomý talent.

Pravdaže neleňošil ako prekladateľ, lenže jeho preklad Kráľa Ubu a aj iných diel Alfreda Jarryho nežije v slovenskej literatúre len ako lektúra z najskvelejších lektúr, ale jej zmysluplné stopové prvky sú nespochybniteľne a plodne rozptýlené. Jeho dramaturgia prekladov francúzskych básnikov je obdivuhodná. Od Apollianaira po Michauxa. Žiaľ, to „po“ je definitívne.

Dávno predtým, než preložil Nadju André Bretona, ten z najkrajších príbehov lásky v 20. storočí, počúvol Bretonovu radu a tak ako on začal písať knihu, ktorá sa mala stať medzníkom v histórii senzibility. Prečo? Lebo priznane písal to, čo je „autobiografické v tom najširšom zmysle, len to, čo viem a čo si myslím o sebe, o svojich zážitkoch, poznatkoch a skúsenostiach, o svojom chápaní života a sveta, a teda aj o svojich blízkych, priateľoch a láskach“. Skrátka, ideálna kniha v Albertovom ponímaní bola žánrovo určiteľná pojmom dohromady. Dohromady denník, intímny zápisník, úvahy, opisy prežitých aj vymyslených príbehov, fotografie, kresby, obrazy, doklady listy. Ideálna kniha ako dôverný rozhovor a pozvanie na dobrodružnú púť, ktorá by čitateľovi či divákovi znovu a znovu pripomínala: Aj ty si básnik, rozprestri krídla svojej fantázie a objavíš krásy, o ktorých si dosiaľ iba sníval.

Najčastejšie pripomínané však zostanú Albertove stopové prvky v príbehu ozaj slávnej dekády slovenskej kinematografie. Nazdávam sa, že bez Alberta by nebola ani nová a ani inak pozoruhodná vlna slovenského filmu. Áno, aj zázračná bola, ale po marenčinovsky, teda surrealisticky zázračná, ako sen, z ktorého sa nechceme zobudiť. A ešte koláže. Svet, v ktorom vládol príbehmi vyrozprávanými na ostrých hranách nožníc. Skvelými príbehmi.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite