„V roku 2012 mi niektorí slovenskí učitelia hovorili: ‚Pán Penfold, musíte pochopiť, že Rómovia majú nízke IQ, náchylnosť na mentálnu retardáciu a seriózne problémy s hygienou. Nič pre nich nemôžeme spraviť.‘ Pamätám si, že vtedy sa vo mne niečo zlomilo. Povedal som: ‚Príďte do našej školy a skúste to povedať mojim rómskym žiakom do očí.‘“
Toto hovoril pred polrokom Mark Penfold, pedagóg na základnej škole Babington Academy v anglickom meste Leicester. Na rôznych príkladoch ukazoval, ako dobre dokážu fungovať slovenské rómske deti, pokiaľ dostanú príležitosť a ten správny prístup. V Babingtone sa asi pred desiatimi rokmi museli vyrovnať s migráciou slovenských rodín do Anglicka, keď im zo dňa na deň pribudlo v triedach mnoho rómskych žiakov. Dnes ich podľa Penfolda na Babingtone postupne ubúda. Rómov vystrašil brexit a o prácu v Británii už nemajú taký záujem.
Teraz je to tak trochu naopak – o prácu Britov máme záujem tu na Slovensku. A to najmä o skúsenosti britských učiteľov, ktorí si tak dobre poradili so slovenskými Rómami. Mark Penfold sa už zúčastnil na niekoľkých projektoch, v ktorých pomáhal zavádzať inklúziu na slovenských školách. Nemá však len pozitívne spomienky. Rozhorčene spomína na rasizmus či kultúru výhovoriek, ktorú u nás zažil.
Napriek tomu je dnes na Slovensku znova. Spolu s kolegami prišiel do Popradu školiť skupinu učiteľov zo škôl, ktoré sa zapojili do projektu Inschool. Projekt je organizovaný Radou Európy a Európskou komisiou a zapojilo sa doň sedem slovenských škôl z celého Slovenska, od Žiliny až po Spišský Štvrtok. Počas jedného roka dostanú podporu v podobe konzultanta, pod ktorého vedením budú zlepšovať inklúziu vo svojich triedach.
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.