Denník N

Nepíšte už kamarátom, aby vám skopírovali zamknutý článok, podporte novinárov (+súťaž o predplatné)

Po vražde Jána Kuciaka je asi každému jasné, že noviny nie sú obyčajný biznis a novinárčina nie je bežná práca. Naučme sa platiť za tento pre našu krajinu vitálny servis, inak ho budeme dostávať buď v biednej kvalite, alebo ho za nás zaplatia oligarchovia.

Roberto Saviano, taliansky novinár žijúci v úkryte pred talianskou mafiou, nedávno napísal:

“Dnes všetci oplakávajú Jána, odvážneho mladého muža, ktorého zavraždili. Ale kým sú novinári ako on ešte nažive, nikto nerobí nič na ich podporu. Sú vytesňovaní, znevažovaní a podsúva sa im, čo sa len dá. V Európe rovnako ako v Latinskej Amerike je jediným novinárom, ktorý sa môže spoľahnúť na podporu, mŕtvy novinár.”

Slušné Slovensko bez poriadnych médií nedáme

Nedovolil by som si starať sa vám do toho, čo máte robiť so svojimi peniazmi. Pokojne je možné, že pozvať niekoho na drink alebo venovať ich Dobrému anjelovi je oveľa lepší nápad.

Ale ak budete najbližšie zvažovať, či sa stať predplatiteľom niektorých novín, chcem vám ponúknuť zopár argumentov:

1. Kúpiť si noviny nie je ako kúpiť si cheesecake ku káve, nerobíš to len sám pre seba, prispievaš tým na našu spoločnú vec. Nejde len o ten jeden konkrétny článok, ktorý máš práve chuť si prečítať. Je to tvoj príspevok na mnohé ďalšie články. Aj na investigatívu, ktorú si možno ani neprečítaš, ale môže pomôcť konkrétnym ľuďom alebo napríklad verejným financiám. Je to tvoj vklad do bitky proti korupcii, dezinformáciam a fašizmu.

2. Bludy a hoaxy budú čoraz sofistikovanejšie a potrebujeme niekoho, kto nám pomôže sa v tom vyznať

Dajme si kvízovú otázku: Vie Marián K. tancovať?

  1. Áno, ide mu to veľmi slušne
  2. Nie, použil som novú aplikáciu Fake App, ktorá pomocou machine learningu dokáže vymeniť tvár vo videu

Urobiť niečo podobné tak, aby to vyzeralo realisticky, doteraz zvládalo len zopár svetových VFX štúdií. Teraz, za pomoci novej technológie, si decká z celého sveta dosádzajú tváre známych herečiek, v horšom prípade bývalých frajeriek, do svojho obľúbeného 18+ videa. Svoje diela potom veselo uploadujú na internet. Peklo? Vitajte vo svete fake news v2.Najbližší hoax o tom, ako pápež podporil Trumpa bude možno sprevádzať audio alebo rovno videonahrávka. Alebo, ak by sa kauza s hlasom podobným Ficovi odohrala dnes, Fico by nebol ďaleko od pravdy, keby tvrdil, že takú nahrávku si môže ktokoľvek vyrobiť. Rozoznať realitu a jej napodobeninu bude čoraz zložitejšie.

Vypočuj si zvukové stopy, v ktorých Trump číta svoje tweety napriek tomu, že ich reálne nikdy nečítal. Zvuk vygeneroval AI softvér. Alebo si pozri video prejavu Baracka Obamu, ktoré bolo vygenerované len na základe audio nahrávok.

Ľudia majú problém rozoznávať aj tie najjednoduchšie hoaxy a sfotošopované obrázky. Kto sa zorientuje v tomto?

3. Ak Bašternák nepôjde za podvody s DPH sedieť, vďačiť za to môžeme stavu nášho právneho štátu. Ale za to, že je obžalovaný, a že už vrátil štátu dva milióny eur, vďačíme novinárkam Trendu Xénii Makarovej a Zuzane Petkovej. Ak si predplatiteľom Trendu, tak nepriamo na tom máš svoj podiel. A to je len jeden príklad z mnohých, kedy novinári odhalili korupciu a ušetrili nám naše spoločné peniaze.

Mimochodom, keď už som spomenul tie dva milióny. Novinári to sami o sebe, pochopiteľne, nenapíšu, pretože by to znelo ufňukane, ale je tak trochu verejným tajomstvom, že robotníci vo Volkswagene majú častokrát vyššie platy ako oni.

4.Inovatívne médiá majú potenciál čiastočne suplovať slabiny nášho školstva a očkovať mladých proti dezinformáciam.

Môže sa to zdať nereálne, mladí ľudia predsa nečítajú správy, je to pre nich nekonečná nuda. Niečo na tom asi bude, ale médiá, ktoré nemusia riešiť existenčné problémy, zvyknú vymýšlať a skúšať nové veci.

Denník N napríklad v poslednej dobe veľmi aktívne rozbehol správy cez Instagram stories a rozdistribuoval príručku o konšpiráciach k 40-tisícom študentov stredných škôl. Reportéri .týždňa alebo N-ka pravidelne chodia prednášať alebo diskutovať po školách. Denník SME spustil podcast, ktorý síce necieli na mladých, ale tiež je to príkladom experimentovania s formou, akou sa dostať k čitateľom. Ďalší level sú správy v spolupráci s populárnymi youtubermi, ako to urobili vo Fínsku, alebo pekné animované videá, ktoré si pozrie množstvo ľudí.

Čím viac zdrojov budú novinári mať, tým väčšia šanca, že sa im podarí s podobnými projektami zorientovať aspoň časť našej mládeže vo svete informácii. Ak si predplatiteľ, bude to aj tvoja zásluha.

5. Ako predplatiteľ máš väčšiu autoritu a novinárov bude tvoj názor viac zaujímať

Nedávno sa tu rozbehla debata o tom, či Denník N nepíše príliš kriticky o niektorých stranách a, naopak, príliš nekriticky o iných. Existuje široké spektrum názorov na to ako, koľko a o čom by noviny mali alebo nemali písať.

Poviem vám jednu vec, ktorú by vám asi nikto z redakcie N-ka nepovedal, pretože od nich by to mohlo vyznieť arogantne. Ak váš názor na Denník N vyjadrujete ako diskutér niekde na Facebooku, na samotnom N-ku si vždy prečítate len odomknuté časti článkov a ešte pri tom máte zapnutý Adblock, ekonomicky ste pre nich čistá strata.

Naopak, ak si kúpite predplatné a pridáte sa napríklad do uzavretej facebookovej skupiny Predplatitelia Denníka N (link chodí predplatiteľom mailom), okamžite sa stávate autoritou najvyššieho kalibru, pretože ste ich živiteľom. Ignorovať váš názor by v takom prípade bolo riskantné netrhové správanie. Ak chceš, aby tvoj hlas mal svoju váhu, predplať si noviny a potom ich kritizuj. Je to účinnejšie ako náhodné facebookové ventilácie.

Facebook, bulvár a konšpiračné bludy môžu byť zadarmo, ale poctivá novinárčina len ťažko

Boli časy, keď sa veľa diskutovalo o tom, či by online správy mali byť zadarmo alebo nie a obe strany mali solídne argumenty. S odstupom času začína byť jasné, ktorej strane dala evolúcia za pravdu.

Žiť z reklamy je v online priestore čoraz komplikovanejšie. Až okolo 80% svetového trhu s online reklamou dnes zhltne Facebook a Google a ich podieľ sa neustále zvyšuje. Tie médiá, ktoré boli postavené na príjmoch z reklamy, sa preto dostávajú do problémov. Z online reklamy sa už nedá normálne vyžiť a keď áno, ťahá vás to smerom k Pluske alebo Hlavným správam (výnimku u nás predstavujú aktuality.sk, ktoré zatiaľ stále fungujú len na príjmoch z reklamy, ale napriek tomu dokážu tvoriť hodnotnú žurnalistiku).  

Evolučnú bitku o najlepší biznis model pre online médiá vyhráva digitálne predplatné – na tomto už dnes začína byť celosvetová zhoda. Množstvo vydavateľstiev v Nemecku, Francúzsku alebo v Škandinávii začína spoplatňovať obsah. V USA je to už prakticky štandard a postupne sa pridávajú aj tí, ktorí to dlhodobo odmietali, naposledy napríklad magazín Wired.

Reuters Institute Digital News Report 2017

Je to jednoduchá matematika: tlačené noviny vymierajú, príjmy z online reklamy sú slabé a naďalej ich budú požierať technologickí giganti -> potenciál a v konečnom dôsledku aj kvalita slovenskej žurnalistiky bude závisieť primárne od toho, koľkí z nás budú ochotní sa na ňu skladať.

Tento blog vznikol preto, lebo sa mi zdá, že mnohí ľudia stále vnímajú platbu za informácie a žurnalistiku ako zlo, ako niečo čomu sa treba vyhnúť, nejako s tým vybabrať a ušetriť na tom. Málokto vníma občiansky a spoločenský rozmer veci a je treba na to upozorňovať, pretože platba za noviny má v sebe kúsok z toho cheesecaku, ale aj z Dobrého anjela.

Ale jedna vec je mudrovať, druhá vec je urobiť ešte o krok viac:

Súťaž o ročné digitálne predplatné tvojich obľúbených novín

Toto je výnimočný prípad, kedy ťa na konci článku nečaká platobná brána, ale naopak, môžeš získať ročné digitálne predplatné média podľa vlastného výberu.

Pred časom som na svojom Facebooku položil nenápadnú otázku: “Aké médiá čítate?” a pod statusom sa rozbehla veľká diskusia, do ktorej sa zapojilo množstvo ľudí. Niektorých to dokonca presvedčilo, aby si predplatili noviny.

Táto súťaž má za cieľ zreplikovať podobnú diskusiu v širšom merítku a vytvoriť množstvo mikrokonverzácii o tom, čo čítame, aké médiá podporujeme a prečo.

Mojím zámerom nie je predpisovať ľuďom, čo majú čítať, preto sú v súťažnej ponuke všetky noviny, ktoré ponúkajú digitálne predplatné: SME, Denník N, Trend, .týždeň, Hospodárske noviny (Silver) a Postoj (nemajú tvrdú platobnú bránu, ale aby bola ponuka čo najširšia, je tu aj možnosť podporiť Postoj sumou vo výške priemernej ceny ročného predplatného ostatných médií).

Pravidlá:

  1. Zdieľaj tento blog na Facebooku a napíš k tomu, ktoré médiá čítaš (slovenské alebo zahraničné), prípadne si predplácaš. Alebo naopak, prečo si nepredplácaš žiadne. Naštartuješ potrebnú diskusiu o médiách v okruhu tvojich známych.
  2. Pridaj hashtag #PodporujemNovinarov
  3. Pošli screenshot tohto Facebookového postu na adresu: [email protected] najneskôr do 27.04.2018.

Vyžrebujeme 10 výhercov a celé to zatiahne operátor O2, ktorý podporil tento nápad. Kto už svoje obľúbené noviny predplatené má, môže si vybrať predĺženie predplatného, alebo predplatné iných novín, prípadne predplatné darovať svojmu známemu.  

Na O2 som sa obrátil preto, lebo je to značka, ktorá už v minulosti ukázala, že marketing vie robiť aj inak ako vianočnými reklamami. Napríklad, keď sa zapojili do kampane proti nenávisti alebo pripravili výzvu proti hoaxom. Aj takýmto spôsobom chce podporiť kvalitný obsah v médiách, kritické myslenie a rozširovať rady čitateľov, ktorí si uvedomujú, že aj informácie a práca s nimi majú svoju hodnotu, ktorú niekto tvorí a majú tak svoju komerčnú cenu.

EDIT(2.5.2018): Vyhercovia sú vyžrebovaní, gratulujem! Do súťaže sa zapojilo 90 ľudí, blog mal celkovo 1435 interakcií na Facebooku. Mnohí ľudia tagovali médiá na svojich profiloch, pridávali vlastné argumenty, prečo si ich predplácajú a pod statusmi vznikali zaujímavé diskusie.

Po odpublikovaní blogu sa mi ozvali redaktori Denníka N, že by chceli do súťaže venovať ďalších desať ročných predplatných Denníka N. Všetkých výhercov som kontaktoval mailom.

Výhercovia predplatného novín podľa vlastného výberu od O2:

Lenka Zámečníková, Zuzana Kohútová, Ľubica Goceliaková, Tomáš Kratka, Boris Švirloch, Alexandra Cambalova, Jan Hronec, Soňa Výhonská, Eva Busová, Ján Korčák

Výhercovia predplatného od Denníka N:

Ladislav Nedelka, Dávid Lepka, Oliver Velich, Martin Vatral, Peter Plekanec, Zoltan Fabian, Martin Juhascik, Jakub Bernadic, Anna Bezakova, Katarína Kopčanová

Ak vás zaujíma, o čom píšem a čo čítam, sledovať ma môžete tu. Ale ak nechcete byť závislí len od Facebooku, môžete sa prihlásiť do môjho newslettra.

Teraz najčítanejšie

Jakub Goda

Publicisticky, analyticky a aktivisticky sa venuje dezinformáciam. Infiltroval sa do Hlavných správ, pomohol k tomu, aby Billa a Tesco vyhodili Zem a vek z predajní. Vytvára reklamné vizuály, animácie a vizuálne efekty. Študoval na Fakulte managementu UK a neskôr Philosophy, Politics and Economics na University of York v UK. Pracuje pre ministerstvo zdravotníctva, kde má na starosti boj s dezinformáciami. Novinárske ceny Nadácie otvorenej spoločnosti:
  • Najlepší príspevok uverejnený na blogu (2016) za sériu blogov