v júli roku 1967 bola pieseň San Francisco (Be Sure to Wear Flowers in Your Hair) v prvej desiatke americkej hitparády a Leto lásky bolo v San Franciscu v plnom prúde. Mesto sa zachvievalo pod náporom imigračnej vlny, akú dovtedy zažilo azda len počas zlatých horúčok. Nebolo to jedno podujatie, bolo to množstvo podujatí, ktoré prebiehali na uliciach i v interiéroch. Okolo stotisíc zväčša mladých ľudí putovalo do San Francisca, predovšetkým do jeho štvrte Haight-Ashbury, aby sa počas Leta lásky zúčastnili na koncertoch, výstavách, demonštráciách, happeningoch aj experimentoch s omamnými látkami.
Najmä však chceli meniť: svoj život, spoločnosť, svet. Väčšina z prichádzajúcich sa hlásila k hippies a tí mali kvety vo vlasoch radi. To bol však iba vonkajší znak, tak ako exotické oblečenie, inšpirované Indiou či Afrikou. Hlavné boli myšlienky. Predstavy, že vznikne nový človek, vyzbrojený vysokou citlivosťou, v spojení so všetkými úrovňami svojho vedomia i nevedomia, a zároveň schopný harmonického spolunažívania s inými, podobne osvietenými bytosťami. Leto lásky malo byť prostredníctvom stretnutia podobne zmýšľajúcich okamihom, keď sa tento nový človek zrodí a naplno nadýchne. A všetko staré malo novému človeku ustúpiť z cesty.
ELLIOTT ERWITT/MAGNUM PHOTOS/PROFIMEDIAUmelecká komunita Leta lásky neďaleko Woodstocku, pomenovaná podľa čísla cesty vedúcej do tohto amerického mestečka ako Group 212. O dva roky sa na blízkej farme bude konať legendárny hudobný festival.
Nový človek bol zaočkovaný skepsou voči tradičnej spoločnosti. Odvrhol to, čo vnímal ako zhrdzavenú a nepotrebnú mašinériu politiky, ekonomiky, vojenstva, tradičného náboženstva, tradičných vzťahov. Jeho myšlienkové nastavenie však nevzniklo z ničoho nič. Sformovali ho roky obáv z útoku Sovietskeho zväzu počas studenej vojny. Drasticky ho ovplyvnil atentát na Johna Fitzgeralda Kenneddyho v roku 1963. Rebéliu v ňom vyvolal odpor starších generácií. Nádeje v ňom prebudilo hnutie za občianske práva černochov aj nové umelecké smery. V roku 1967, počas Leta lásky, sa mali nádeje hľadačov splniť.
„Leto lásky malo byť prostredníctvom stretnutia podobne zmýšľajúcich okamihom, keď sa tento nový človek zrodí a naplno nadýchne.“
San Francisco poskytlo týmto hľadačom dobrú živnú pôdu. Ako píše David Talbot, zakladateľ časopisu Salon, vo svojej uznávanej knihe Season of the Witch: Enchantment, Terror, and Deliverance in the City of Love, od svojich začiatkov to bolo mesto vzbúrencov proti spoločenským normám. „Vysoká spoločnosť v San Franciscu bola od začiatku diablova zberba, pestrá čeliadka zložená z lúpežných podnikateľov, krčmárov a prefíkaných prostitútok. Keď tunajšie predajné ženy vošli do divadla, džentlmeni úctivo vstali a počkali, až kým sa neposadia. V roku 1866 tu bolo na jeden kostol tridsaťjeden krčiem... a počas éry prohibície si mestská rada odhlasovala zákon, ktorý polícii zakazoval vymáhať plnenie antialkoholického zákona.“
Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.