Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Nevieme učiť znevýhodnené deti

.veronika Klindová .spoločnosť

Každý piaty 15-ročný žiak na Slovensku dokončí základnú školu bez toho, aby nadobudol základné prírodovedné, matematické či čitateľské vedomosti. Čo znamenajú kruté výsledky PISA?

Nevieme učiť znevýhodnené deti Jozef Polc/Stock Budget/profimedia Dopad na výsledky testu mal najmä socio-ekonomický status rodiny, z ktorej deti pochádzajú. Deti z chudobnejších rodín si menej často volia prácu vo vedeckých profesiách.

najhoršie sú na tom prírodné vedy. Takmer tretina žiakov po skončení základnej školy nerozumie ani elementárnym pravidlám fungovania prírodných javov okolo nás. Slovenskí žiaci sa podľa najnovších výsledkov testovania PISA 2016 oproti predchádzajúcim ročníkom prepadli v každej z týchto kategórií. Alarmujúci je najmä prepad v prírodných vedách a pribúdanie detí v rizikových skupinách s nedostatočným vzdelaním.

Tretina detí končí základnú školu bez toho, aby rozumela javom v prírode. S takýmito vedomosťami nedokážu viesť plnohodnotný život a ich výhliadky na pracovnom trhu, ktorý v súčasnosti formujú najmä vedecko-technické objavy, sú veľmi obmedzené.

veda nás nebaví

Hlavnou sledovanou oblasťou bola práve prírodovedná gramotnosť. Je to zároveň oblasť, v ktorej sa slovenskí žiaci zhoršujú najrýchlejšie. V roku 2003, keď sa Slovensko zapojilo do testovania prvýkrát, dosiahli žiaci 495 bodov, priemer OECD bol v tom čase vyšší o päť bodov. Najnovšie dosiahli 461 bodov, čo je až 32 bodov od aktuálneho priemeru krajín OECD.

„V školách z lepšieho prostredia, majú učitelia tendenciu vysvetlovať prírodné javy a pravidlá častejšie.“

V tejto oblasti sa sleduje najmä to, či mladí porozumeli otázke a vedeli určiť, na čo sa pýta. Ďalej či vedia použiť svoje vedomosti z fyziky, biológie alebo chémie na to, aby dokázali vysvetliť prírodné úkazy a vedeli na základe faktov vyvodiť závery týkajúce sa prírodných vied. Cieľom úloh PISA 2015 nebolo zistenie, či žiaci vedia poučky, ale či vedia uvažovať. Zadania skúšali schopnosť porozumieť skutočným situáciám v prírode pomocou rôznych interaktívnych nástrojov.

Pozrite si ukážky úloh z prírodovednej gramotnosti:

Ako sa sťahujú vtáky?

Väčšina sťahovavých vtákov sa zhromaždí v jednej oblasti, odkiaľ sa sťahujú obvykle vo veľkých skupinách, málokedy individuálne. Toto správanie je výsledkom evolúcie. Ktoré z nasledujúcich tvrdení je najlepším vedeckým vysvetlením evolúcie tohto správania sa u väčšiny sťahovavých vtákov?

Beh v horúčave

Ak bežci nepijú dosť vody, aby nahradili vodu, ktorú vypotili, môže sa u nich prejaviť dehydratácia. Za stav dehydratácie sa považuje strata vody zodpovedajúca 2 % telesnej hmotnosti.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite