Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Esej: Dnešná kríza svetových demokracií sa môže ukázať ako pokračovanie ešte neprekonanej krízy 20. storočia

.tomáš Zálešák .spoločnosť .esej

Keď som tu naposledy písal o „kríze Západu“, zmienil som sa v závere svojej neukončenej úvahy o potrebe anamnézy, rozpomenutia sa na počiatky a základy, z ktorých naša moderná civilizácia vyrástla, hoci sa im – aspoň čiastočne – odcudzila. Sľúbil som, že sa k téme vrátim.

Esej: Dnešná kríza svetových demokracií sa môže ukázať ako pokračovanie ešte neprekonanej krízy 20. storočia BORIS NÉMETH

aby som však úvahu nadviazal zrozumiteľne, s odôvodnením jej aktuálneho zmyslu, musím sa ešte v niekoľkých bodoch predsa len vrátiť k našej dnešnej kríze. O nej sa síce hovorí často, no nie rovnakými slovami, nevychádza sa pritom z rovnakých predpokladov ani pri hľadaní riešenia nedospievame k rovnakým záverom. Naše rozpomínanie sa na veci minulé, na cestu, ktorá nás priviedla do dnešnej situácie, musí preto slúžiť aj opätovnému vyjasňovaniu pojmov.

fundamentalizmus a relativizmus

Niekedy sa o našej súčasnej dobe hovorí ako o „konci modernity“ alebo o nástupe „postmoderny“, býva označovaná za „neskorú“ alebo „tekutú“ modernitu. Za týmito a podobnými pomenovaniami presvitá pocit či povedomie nastávajúceho dejinného prelomu do novej situácie, v ktorej sa len učíme orientovať. Pritom zažívame vždy nové sklamania, keď vývoj, zdá sa, predbieha naše pokusy o vyčerpávajúci opis aj pevné pojmové uchopenie. Akoby sme sa neustále pokúšali chytať vietor, ktorý nám previeva medzi prstami.

Snaha získať oporné body vo svete, v ktorom sú zdedené pojmy, inštitúcie, morálne normy aj presvedčenia radikálne spochybňované, môže viesť na jednej strane k rôznym druhom fundamentalizmu (podotýkam, že bigotnosť sa zďaleka nemusí vyjadrovať len v náboženských termínoch či symboloch). Na druhej strane môže viesť k bezhraničnému relativizmu. Jeho stúpenci nám ponúkajú jedinú „kotvu“ v zvestovaní, že žiadne istoty, záväzky ani autority neexistujú inak než ako vec predsudkov, zištných záujmov, „mýtov“, povery či svojvoľných a nevedeckých „hodnotových súdov“. To je, samozrejme, vysoko problematické stanovisko, ktoré sa v istých situáciách môže ukázať nebezpečným. Môže zakladať nový druh bigotnosti, zaslepenejšej než všemožné iné rozumovo neodôvodnené predsudky, ktorým vyhlasuje vyhladzovaciu vojnu.

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite