niekedy je pozitívny, no častejšie zahŕňa ľudské utrpenie alebo poškodzovanie životného prostredia. Cieľom spravodlivého obchodu (fair trade) je poukázať na to, ako veľmi naše nákupy ovplyvňujú životy iných ľudí, neraz tisíce kilometrov od nás.
Fair trade je obchodný model, ktorý kladie dôraz na etiku, dôstojné pracovné podmienky, investície do komunít a environmentálnu udržateľnosť. To všetko v snahe prispieť k udržateľnejšiemu a spravodlivejšiemu globálnemu obchodnému systému. Stratég Svetovej organizácie spravodlivého obchodu (WFTO) Erinch Sahan tvrdí, že „spravodlivý obchod nie je charita“, ale „partnerstvo, ktoré stavia ľudí pred zisk“.
direct trade vs. fair trade
S konceptom fair trade sa spája i menej známy direct trade. Ide o priamy obchod, kde sa dôraz kladie na vzťah producenta a odoberateľa. Na rozdiel od fair trade tu nie je žiadna inštitúcia, ktorá by dohliadala na férovosť obchodovania, jej dodržiavanie garantuje obchodník. Je teda na jednotlivých predávajúcich, či skutočne dodržujú to, čím sa hrdo verejne prezentujú. Tento prístup tu bol o desaťročia skôr ako fair trade, ktorému, dá sa povedať, položil základy.
Podľa Medzinárodnej organizácie práce (ILO) je v poľnohospodárstve zamestnaných vyše 70 % pracujúcich v rozvojových krajinách, pričom mnohí z nich sú vykorisťovaní a na prácu nemajú vybudované vhodné podmienky. Systém spravodlivého obchodu sa snaží tieto chyby naprávať a pomáhať ľuďom k dôstojným pracovným a v konečnom dôsledku i životným podmienkam.
BEZ VÁS SA NEPOHNEME
Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.