Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Bitevné lode – vládcovia morí V.

.jaroslav Coplák .spoločnosť .spoločnosť

11. novembra 1918 o 11.00 nastalo po štyroch rokoch vraždenia konečne prímerie. Európa vyzerala úplne inak. A to nielen preto, že v jej strede zanikla stáročná habsburská ríša a na východe vzniklo boľševické Rusko. Zmenení boli aj jej obyvatelia. Víťazní spojenci sa zatiaľ pripravovali na zúčtovanie s hlavným vinníkom za vypuknutie vojny.

Bitevné lode – vládcovia morí V. TOPICAL PRESS AGENCY/HULTON ARCHIVE/GETTY IMAGES 26. júl 1924 Portsmouth, Veľká Británia: Bitevná loď Centurion triedy King George V čaká na prehliadku kráľom Jurajom V. O dvadsať rokov neskôr, počas invázie v Normandii, bola 9. júna 1944 pri pláži Omaha potopená.

paríž sa od januára 1919 stal dejiskom účtovania víťazných mocností s porazeným Nemeckom. Spojené štáty, Veľká Británia, Francúzsko, Taliansko a Japonsko vytvárali právny rámec na potrestanie Nemecka ako hlavného vinníka za rozpútanie prvej svetovej vojny. Nemecko muselo platiť obrovské reparácie, ktoré ho takmer priviedli na pokraj hospodárskeho krachu. O niekoľko rokov neskôr sa splácanie obrovského dlhu spolu s hospodárskou krízou pričinili o nástup Adolfa Hitlera k moci. Tvrdé podmienky boli stanovené vo vojenskej oblasti vrátane vojnového námorníctva. Nemecká armáda mohla mať len 100-tisíc mužov, nebola povolená branná povinnosť, generálny štáb bol rozpustený, vojenské letectvo bolo zakázané a vojnové námorníctvo muselo byť drasticky zredukované. Nemecko si mohlo ponechať len 6 starých bitevných lodí a menší počet ľahších lodí. Zakázané boli ponorky, lietadlové lode a námorné letectvo. 

washingtonský námorný pogrom

Všeobecnú úľavu zo skončenia Veľkej vojny vystriedala únava a, s výnimkou Spojených štátov, aj ťažká hospodárska situácia. Enormné náklady na zbrojenie bolo treba masívne znížiť, čo sa týkalo najmä drahých bitevných lodí.  S iniciatívou usporiadať konferenciu o námornom odzbrojení prišli Spojené štáty. Konferencia sa začala v novembri 1921 vo Washingtone a okrem USA jej ďalšími účastníkmi boli Veľká Británia, Japonsko, Francúzsko a Taliansko. Americká strana predložila návrhy na limity tonáže bitevných lodí loďstiev troch najsilnejších mocností, Veľkej Británie, USA a Japonska, v pomere 5:5:3. Veľká Británia a USA mohli mať tonáž po 525-tisíc ton, na Japonsko malo pripadnúť 315-tisíc ton. 

Outsidermi boli Francúzsko a Taliansko, ktoré si mohli nárokovať bitevné lode s tonážou po 175-tisíc ton. Ďalšie body stanovili hranicu najväčšieho štandardného výtlaku bitevných lodí na 35-tisíc ton, desaťročné moratórium na stavbu nových bitevných lodí, ako aj záväzok zošrotovania časti rozostavaných či starých bitevných lodí. Iné ustanovenia sa týkali kategórií ťažkých krížnikov, lietadlových lodí a ponoriek. Výsledkom rokovaní bola Washingtonská námorná zmluva, ktorú podpísali 6. februára 1922. Jej dôsledky znamenali naozajstný pogrom na bitevné lode a desiatky z nich čoskoro skončili na šrotoviskách.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite