Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Spoluautor predvolebnej kampane víťaza v Česku: Vyhrali politické strany, nie politické eseročky

.šimon Jeseňák .rozhovory

Rozhovor s politickým marketérom Michalom Novotom, ktorý sa spolupodieľal na predvolebnej kampani víťaza českých volieb, koalície Spolu. Voľby u našich susedov neboli len o porážke Babiša - najlepšou správou je, že víťazom volieb nie sú marketingové eseročkové projekty, ale štandardné strany.

Spoluautor predvolebnej kampane víťaza v Česku: Vyhrali politické strany, nie politické eseročky BORIS NÉMETH

v článku sa dočítate aj:

  • ako sa tvorila kampaň KDU-ČSL a SPOLU a ako ju strany zvládli,
  • aké boli hlavné témy kampane,
  • čo je príčinou, že českí Piráti neuspeli,
  • v čom sa táto kampaň líšila od predchádzajúcich,
  • ako vníma výsledky volieb.

pracovali ste na volebnej kampani koalície Spolu, minimálne KDU-ČSL.

S kolegyňou Annou Shavit sme nastúpili na vlak minulý rok v októbri a ten vlak mal názov KDU-ČSL. Mal pomôcť KDU-ČSL vo voľbách, prípadne s rebrandingom. To znamená, že s nejakým používaním značky, ktorá bola v miernom útlme, v niečom možno až v panike. Hneď ako sme nastúpili na vlak, tak sa vydal do stanice Spolu, takže v princípe sme boli v jeden deň pri podpise kontraktu a o niekoľko dní na to sme boli zrazu všetci stratégovia v jednom tíme Spolu. Viac sme pomáhali držať nad vodou KDU-ČSL. Riešili sme nielen strategické, ale aj taktické témy, napríklad kontaktnú kampaň Od dverí k dverám. Bol to náš dizajn, ale riešili sme ho pre celú koalíciu Spolu. Boli sme jednou nohou v KDU-ČSL a druhou v spoločnom strategickom rozhodovaní v kampani Spolu.

aká bola atmosféra kampane? Bolo to podobne ako na Slovensku, že hlavnou témou kampane bolo „Poďme poraziť Fica“? Mal som dojem, že trošku je to pohodlné aj v Česku. Do augusta alebo septembra bolo hlavnou témou „Poďme poraziť Babiša“. 

Myslím, že téma „Poďme poraziť Babiša“ bola určite dominantná. No menili sa spôsoby a dôvody, kvôli ktorým treba Babiša vymeniť. Základná otázka, ktorú sa musí na začiatku každý politický stratég opýtať, je, či ľudia túžia po pokračovaní status quo alebo túžia po zmene. Identifikovali sme veľkú túžba po zmene. Na začiatku kampane dominoval dôvod nezvládnutie koronakrízy; spôsobu, ako sa popasovať s prvými lockdownami, nezvládnutie pomoci malým a stredným podnikateľom, živnostníkom a nezvládnutie zdravotnej krízy, ktorá nastala. Ministri zdravotníctva sa tam menili ako svätí na orloji v Prahe. Čo mesiac, to nový minister. Vládna garnitúra pod vedením Andreja Babiša nebola schopná nájsť jedného kompetentného ministra zdravotníctva. Do veľkej miery to bolo spôsobené tým, že Andrej Babiš mikromanažoval celú krízu, alebo ju chcel mikromanažovať celú. Z toho vznikol absolútny chaos. Nezvládnutie koronakrízy bola v prvej časti kampane dôležitým dôvodom, prečo ľudia požadovali zmenu vo vedení krajiny. Z čísiel sme videli, že keď ustúpila koronakríza, zrušil sa lockdown, ľudia sa trošku vrátili späť do bežného života. Skončila sa hlavná vlna očkovania, čo bol tiež problém. Bol to jeden z dôvodov volania po zmene, lebo to očkovanie nenapredovalo dostatočne rýchlym tempom. Následne sa objavili nové témy – zdržovanie, cenová inflácia alebo dostupnosť bytov pre mladých ľudí. Tieto témy už dominovali skôr v závere kampane. Dlho bola celá kampaň o covide a až na záver to bolo viac o ekonomickom výkone. Úplne na záver sa stala témou „Babišova drahota“. To je ten slogan, ktorý sme zaviedli my ako koalícia. A zároveň Pandora Papers, ako kauza, ktorá úplne dominovala poslednému týždňu kampane. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite