Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Suspendovaný kňaz Lajcha: Homosexuálna subkultúra v cirkvi je faktom, ale nemyslím, že je to jediný ani najväčší problém

.michal Oláh .rozhovory

Po zverejnení sexuálnych škandálov sa katolícka cirkev odhodláva na očistu. Deje sa tak pod tlakom médií, ale aj za silnej podpory pápeža Františka, mnohých biskupov, kňazov a laikov. Len v susednom Poľsku za posledné tri mesiace v tejto súvislosti odvolali sedem biskupov. A čo Slovensko? Existuje v cirkvi nejaká nebezpečná „homoloby“ zodpovedná za sexuálne násilie?

Suspendovaný kňaz Lajcha: Homosexuálna subkultúra v cirkvi je faktom, ale nemyslím, že je to jediný ani najväčší problém Michal Lajcha (*14.4.1984 v Dubnici nad Váhom) je absolventom Rímskokatolíckej cyrilometodskej fakulty Univerzity Komenského, Teologického inštitútu v Banskej Bystrici – Badíne v odbore Katolícka teológia.

v rozhovore sa dočítate: 

  • čo si myslí o existencii tzv. „homoloby“ v cirkvi
  • súvisí sexuálne násilie v cirkvi prevažne s homosexualitou
  • akou očistou prechádza katolícka cirkev
  • ako na ňu reaguje slovenský klérus
  • za akých okolností by zostal naďalej kňazom

o existencii „homoloby“ hovoril údajne na súkromnej audiencii 6. júna 2013 aj samotný pápež František. Vatikán jeho slová nikdy nedementoval. Jeho predchodca Benedikt XVI. hovoril zasa o „homoklikách“ v cirkvi. Stále nie je jasné, čo pod tým obaja pápeži rozumejú. Ako si vysvetľujete tieto ich slová? 

Napriek tomu, že pochopiteľne ide o tabuizované témy a obyčajný smrteľník vníma iba špičku ľadovca, moje súkromné poznanie žiaľ potvrdzuje tieto nezriadenosti. V klerickej časti RKC, jej hierarchickú časť nevynímajúc sú najrôznejšie neduhy, azda rovnako ako v sekulárnom svete. Ibaže v cirkvi je to v ostrom kontraste s ohlasovaným posolstvom. Homosexuálna subkultúra v RKC je faktom, ale nemyslím, že je to jediný ani najväčší problém.

františek napriek svojim slovám o „homoloby“ žiadnu „svätú vojnu“ voči LGBTI nikdy nezačal. Naopak, má voči gejom a lesbám otvorene láskavý prístup, vyriekol slová „Kto som ja, aby som súdil“ a akceptuje civilné zväzky gejov a lesieb. Dá sa to chápať ako prvý krok k zmene učenia katolíckej cirkvi v oblasti akceptácie homosexuálnych zväzkov?

Nemyslím si. Skôr sa to dá chápať ako jasný krok smerom k mentalite Ježiša Krista, k evanjeliovej mentalite. Ježiš prijímal každého, prišiel pre každého, nikoho neodsúdil, nad nikým nezlomil palicu, žiadny záujem neodmietol, naopak stoloval s tými, ktorými opovrhovali vtedajší monsignori. Často sa dnes cirkevní hodnostári správajú ako Annáš a Kajfáš a nie ako Ježiš.

existujú podľa Vás v cirkvi organizované skupiny klerikov, ktoré systémovo páchajú sexuálne násilie na dospelých ľuďoch alebo deťoch?

Dúfam, že nie! Viem, že násilie sa deje, aj na Slovensku, občas som s nejakou obeťou aj v kontakte, ale skôr to považujem za osobné zlyhania jednotlivcov ako za niečo organizované. V danom „systéme“ majú však jedovaté huby priaznivé podnebie. Výlučne mužský, výlučne celibátny, výlučne hierarchický model s uzurpovaním si božskej autority, kňaz je vraj alter Christus – druhý Kristus, znamená minimálne dobrú skrýšu a ľahko dostupné obete pre pažeráky predátorov.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite