Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Založil instagramový účet Chlap ze školky na inšpiráciu učiteľov. Škôlky aj rodičia chcú v kolektíve muža učiteľa, tvrdí

.alžbeta Kyselicová .rozhovory

V materských školách je mužov učiteľov celosvetovo menej ako jedno percento a mnoho mužov si ani neuvedomuje, že rola učiteľa v materskej škole existuje. Pražský učiteľ v materskej škole Daniel Zadina (22) pôvodne zakladal svoj účet na Instagrame Chlap ze školky, aby zdieľal svoje nápady na vyučovanie s okruhom učiteľov. V súčasnosti ho sleduje viac ako sedem tisíc ľudí a okrem inšpirácie poukazuje aj na bežný život a problémy učiteľa.

Založil instagramový účet Chlap ze školky na inšpiráciu učiteľov. Škôlky aj rodičia chcú v kolektíve muža učiteľa, tvrdí Archív Daniela Zadinu

v rozhovore sa dočítate:

  • čo ho viedlo ku povolaniu učiteľa v škôlke,
  • prečo chcú riaditelia škôlok aj rodičia muža učiteľa,
  • prečo je povolanie učiteľa v materskej škole málo atraktívne nielen medzi mužmi,
  • čo okrem výchovy a vyučovania detí zahŕňa práca učiteľov v škôlkach.

zakladali ste účet Instagrame hlavne so zámerom inšpirovať druhých učiteľov alebo ste skôr chceli poukázať na to, že v škôlke môžu učiť aj muži?

Môj pôvodný zámer bol upovedomiť na to, že v škôlkach existujú aj muži učitelia. Chcel som poukázať na to, že aj muži môžu učiť, a pritom som chcel zdieľať s druhými svoje inšpirácie. Mal som veľa nápadov a vždy ma bavilo vymýšľať pre deti básničky, pesničky a výtvarné aktivity. Vravel som si, že keby som svoje výtvory vyfotil alebo natočil, mohol by som tak pomôcť aj iným učiteľom.

Niekoľko rokov som vo facebookových skupinách, ktoré sú zamerané na inšpiráciu pre učiteľov v materských školách. Facebook ale už posledný čas veľmi nefrčí a Instagram je na fotky oveľa vhodnejší. Úprimne, nemal som od toho veľké očakávania, vravel som si, že sa to niekomu môže páčiť a pomôžem nejakej učiteľke ušetriť hodinu vyhľadávania na internete. Ľudia mi niekedy posielajú videá, kde spievajú moju pesničku a je úžasný pocit vidieť, že vaša práca a voľný čas, ktorý jej venujete, nevyjde nazmar. Nemyslel som si, že oslovím tisíce ľudí aj mimo radov učiteľov.

čo by motivovalo aj iných mužov učiť v materskej škole?

Určite by to bola finančná stránka. Svojím platom by som neuživil rodinu a nemôžem si dopriať toľko vecí naviac. Plat mi vyjde na nájom, jedlo a iné základné životné potreby. Záleží ale aj na škôlke, či dostáva odmeny a ako ich riaditelia a riaditeľky prerozdeľujú. Ja mám veľké šťastie, pretože u nás v škôlke dostávame od pani riaditeľky krásne odmeny. V ostatných škôlkach to však nemusí byť pravidlom. Práca je totiž hodnotená tabuľkovo a učitelia v Prahe majú taký istý plat, ako niekto, kto žije na vidieku. Rozdiel je obrovský. Počul som veľakrát názor, že máme ísť učiť inde, ak sa nám nepáči, ale kto tu potom ostane učiť? 

Ďalšia vec je prestíž učiteľov, ktorá nie je veľká. Akonáhle sú v niektorej diskusii témou učitelia, mnohokrát sa nestretnú s pozitívnymi reakciami. Ľudia na nás učiteľov nadávajú a hovoria, že sa iba hráme, aj keď z môjho Instagramu to môže tak vyznieť. Tejto predstave nepomáhajú ani médiá, veľa ľudí nevie, čo naša práca skutočne obnáša. 

ľudia majú predstavu, že práca učiteľa alebo učiteľky v škôlke obnáša len hranie sa s deťmi a že práca sa končí, keď deti odídu domov. Čo okrem vyučovania učiteľ mimo pracovnej doby absolvuje? 

Pracovná doba učiteľa sa delí na priamou a nepriamu pedagogickú činnosť. Okrem priamej pedagogickej činnosti, keď s deťmi cvičíme, spievame, tvoríme, snažíme sa ich naučiť samostatnosti, robíme aj nepriamu pedagogickú činnosť, keď behom všetkých týchto činností dieťa pozorujeme a sledujeme jeho vývoj.

Po vyučovaní veľakrát zostávame v práci dlhšie, keď riešime s kolegyňou prípravu na ďalší deň. Občas sa pripravujem aj dve-tri hodiny. Musíme pripraviť materiály, šablóny, pomôcky a vzorové výkresy pre deti. Musíme neustále absolvovať školenia a webináre. Pred chvíľou som mal s rodičmi štyri hodiny konzultácie. Riešili sme, či sú ich deti pripravené na nástup do školy, to zas spadá do nepriamej pedagogickej činnosti. Ďalej riešime diagnostiku detí, čo je záznam o rozvoji dieťaťa. Každé dieťa má osobnú zložku, kam zaznamenávame pokroky v rôznych oblastiach jeho vývoja, ako je napríklad reč, predmatematické predstavy alebo motorika. V materských školách je aj veľa administratívy. Na každé dieťa máme osobitné papiere či je cudzinec, či má individuálny plán a podobne. 

Práca učiteľa v škôlke prináša aj príhody ako ospravedlnenku v tádžičtineDaniel ZadinaPráca učiteľa v škôlke prináša aj príhody ako ospravedlnenku v tádžičtine

ako reagovalo vaše okolie, keď ste sa po základnej škole rozhodli študovať za učiteľa v materskej škole?

Učiteľstvo nebolo mojou prvou voľbou. Hlásil som sa na konzervatórium, kde som chcel študovať herectvo, tam som sa však nedostal. Premýšľal som, aký odbor by mohol mať najbližšie k divadlu. Od známych som počul, že stredná pedagogická škola je umelecky zameraná a v osnovách má zakomponovanú aj dramatickú výchovu. Na základe tohto som sa prihlásil a spravil talentové skúšky skladajúce sa predovšetkým z výchov (hudobnej, výtvarnej, telesnej a dramatickej), pretože na tom do veľkej miery stojí vyučovanie v škôlke. 

 

Celý rozhovor si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite