Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Elena Májeková z poisťovne UNION: Súčasný systém je neudržateľný

.šimon Jeseňák .rozhovory

Zadefinovaný základný nárok pacienta je ako morská panna. Všetci už o nej niečo počuli, veľa sa o nej hovorí, ale nikto ju naživo nevidel. V zdravotníctve prebehli len kozmetické zmeny, no na zásadnú reformu za posledných 15 rokov zatiaľ nikto nenašiel odvahu. O týchto a ďalších mýtoch v zdravotníctve sme sa rozprávali s členkou predstavenstva poisťovne UNION Elenou Májekovou.

Elena Májeková z poisťovne UNION: Súčasný systém je neudržateľný Boris Németh

v rozhovore s Elenou Májekovou sa dočítate:

  • čo by mal podľa nej obsahovať základný balík poistenia,
  • čo by znamenalo zavedenie unitáru v zdravotníctve,
  • ktorá strana mala najucelenejší zdravotnícky program, 
  • čo by prospelo Všeobecnej zdravotnej poisťovni.

od poslednej a jedinej reformy zdravotníctva na Slovensku uplynulo viac ako 15 rokov. Od reformy Rudolfa Zajaca sa v našom zdravotníctve neudialo v princípe nič. Svet spred 15 rokov je však diametrálne odlišný od toho dnešného. Ako je možné, že sme za 15 rokov neurobili takmer žiaden alebo len kozmetický progres?

Na trh so zdravotným poistením sme ako poisťovňa Union vstúpili práve po tejto veľkej reforme, takže zmeny alebo reformy spred obdobia Rudolfa Zajaca nemôžem komentovať. 

Do zdravotníckeho sektora sme vstúpili v roku 2006. Je potrebné povedať, že od tohto obdobia sa vystriedalo viacero vlád a ministrov. V zdravotníctve sme odvtedy videli veľa politiky a čiastočne pozitívnych i negatívnych zmien. Od Rudolfa Zajaca tu však nebol nikto, kto by mal dlhodobú stratégiu v zdravotníctve a musím povedať, že ucelenú víziu o zdravotníctve nemala žiadna vláda. 

mnohí ľudia si nepamätajú, o čom bola Zajacova reforma. O čom bola reforma z pohľadu zdravotných poisťovní?

Najväčšou zmenou bol rozvoj trhu a konkurencie a možnosť voľby zaviesť pripoistenie v zdravotnom poistení. Monopol a silná regulácia nikdy nemôže byť dobrá. Keď sa nemáte s kým porovnávať a s kým a s čím súťažiť, tak nemáte dôvod napredovať a pridávať lepšie hodnoty pre klientov a partnerov. Ak existuje monopol a silná centrálna regulácia, tak sa nevieme a nemáme dôvod zlepšovať a pracovať efektívnejšie. 

Takže dôležitou časťou reformy bolo otvorenie trhu so zdravotným poistením pre poisťovne, ktoré by videli možnosť ponúkať verejné zdravotné poistenie s možnosťou pripoistenia. Reformou sa zároveň vytvoril dobrý legislatívny základ pre vznik pripoistenia a definovania toho, na čo má poistenec nárok zo základného zdravotného poistenia a čo by mohlo byť predmetom pripoistenia.

teda už v rokoch 2002 - 2006 vzniklo podhubie pre možnosť vytvorenia základného nároku pacienta?

Áno, základ vznikol už vtedy. V zákonoch sa načrtli mantinely, ktoré umožňovali vznik takéhoto systému poistenia. Základy boli nachystané na to, aby sme mohli definovať základný nárok pacienta zo základného zdravotného poistenia a vytvoriť systém pripoistenia. Vieme, že zdrojov v zdravotníctve bude vždy málo a nemyslím si, že ktorákoľvek vláda nájde dostatok zdrojov na to, aby boli zrazu všetci spokojní. Dodatočné financovanie zdravotníctva bude stále potrebné.

dodatočné financovanie znamená pripoistenie?

Áno. Dodatočné zdroje cez pripoistenie by pomohli poskytovateľom zdravotnej starostlivosti a pomohlo by to aj verejným financiám, ktoré by mali byť vynakladané na základnú a nevyhnutnú zdravotnú starostlivosť alebo, presnejšie povedané, tieto výdavky by boli kryté solidárnym poistením. Nie je potrebné, aby bolo v zdravotníctve všetko kryté práve zo solidárneho zdravotného poistenia.

čo by malo byť v základnom balíku zdravotného poistenia? Definovanie nároku pacienta mi pripomína morskú pannu, všetci o nej počuli, ale nikto ju nikdy nevidel. Teda základný nárok pacienta je vymyslený koncept a odborníci asi vedia, čo má zahŕňať, no žiadna politická garnitúra nemá odvahu tieto opatrenia realizovať?

Dnes má každý občan predstavu, že má nárok na všetko a všetky úkony v zdravotníctve by mali byť bezplatné, keďže si klient platí verejné zdravotné poistenie. Otázka je, či má byť všetko hradené zo základného, respektíve solidárneho zdravotného poistenia a či sa majú všetci občania skladať na nejaké vybrané ochorenie, alebo liečbu občanov. 

V západnej Európe, napríklad v Holandsku, idú v zdravotníctve cestou pripoistenia. Zubné ošetrenia sú napríklad hradené len do určitého veku pacienta. Cieľom je nadobudnúť zvyky, ako sa starať o zuby. Po určitom veku si už starostlivosť o svoje zuby platíte z vlastného vrecka alebo sa pripoistíte. Kúpeľnú liečbu nemajú rovnako krytú z verejného zdravotného poistenia. 

Na Slovensku je kúpeľná liečba pomerne silno podporovaná. Otázka je, ktorá kúpeľná liečba by mala byť z verejného zdravotného poistenia hradená. Je totiž rozdiel, ak idete do kúpeľov po závažnej nehode alebo závažnom ochorení či operácii alebo kvôli tomu, že trpíte obezitou, ktorú ste si spôsobili sami nesprávnou životosprávou. Otázka je, či sa máme skladať na kúpeľnú liečbu aj tomu pacientovi, ktorý si obezitu zavinil sám.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite