Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Téma korupcie už pred voľbami nefunguje. Žiaľ, ľudia si zvykli, tvrdí šéf agentúry AKO Hřích

.martin Vančo .rozhovory

Nárast extrému dal kampani emóciu, tvrdí v rozhovore pre .týždeň šéf prieskumnej agentúry AKO Václav Hřích. Upozorňuje, že po voľbách môže nastať pat.

Téma korupcie už pred voľbami nefunguje. Žiaľ, ľudia si zvykli, tvrdí šéf agentúry AKO Hřích Boris Németh

v rozhovore s Václavom Hříchom sa dočítate: 

  • akú má demokratická opozícia šancu vyhrať voľby,
  • či získa viac PS/Spolu alebo Za ľudí,
  • ako SNS škodia aktuálne kauzy,
  • či môže Kotleba predbehnúť Smer,
  • ku komu sa priklonia nerozhodnutí,
  • aj to, či sa niektorá z maďarských strán napokon dostane do NR SR.

ako na vás zatiaľ pôsobí kampaň?

Ešte pred dvoma týždňami to vyzeralo, že to bude veľmi nudná kampaň, ktorej chýbala téma. Dovtedy to bolo od všetkých strán viac o kvantite ako kvalite. Veľa sa míňalo na billboardy a na online, ale chýbala tomu šťava a emócia. 

A potom sa to všetko zlomilo. Ukázal a potvrdil sa rast strany Kotlebovci ĽSNS. A to sa stalo témou. Strany začali súperiť, kto sa viac vymedzí a začala to byť tak trochu show. Nejde o to, koľko ľudí by sme mohli na tých proti-demonštráciách napočítať, ale o to, že sme tam videli emóciu. Keď si pozriete zábery z iných demonštrácii, tak tie sú nudné. Ľudia tam stoja a počúvajú. Ale tieto súčasné majú emóciu. 

vidíte taký potenciál aj v nejakej inej téme?

Bude zaujímavé sledovať, či sa ešte objaví téma, ktorá prinesie do kampane emóciu. Vidíme, že téma korupcie už nefunguje. To je dlhodobá téma a ľudia si už, žiaľ, zvykli. To už hovoria voliči všetkých strán: všetci kradnú, len tí naši budú menej. Toto sa stalo súčasťou tradície.

v terénnom boji proti Kotlebovcom je zatiaľ najvýraznejšia PS/Spolu. Lenže práve PS/Spolu má svojich voličov hlavne v liberálnych mestách. Oni však stavili na kontaktnú kampaň v teréne a cielia na voliča Kotlebu. Môže toto fungovať? 

Predpokladám, že ich stratégia nie je získať ho. Stratégiou je ukázať všetkým voličom, ktorým vadí tento druh politiky, že oni sa Kotlebovcov neboja a robia správnu vec. Oni sa predtým komunikačne veľmi trápili s antikampaňami, trápili sa aj so zvyšovaním poznateľnosti svojich lídrov a teraz majú konečne jasnú tému, s ktorou sa dá pracovať. 

strana Smer je zase špecifická v tom, že útočí na demokratickú opozíciu, ale neútočí na Kotlebu. Pritom voliči, ktorí odchádzajú od Smeru, idú práve ku Kotlebovi. Vidíte v tom nejakú stratégiu? 

Čísla ukazujú, že nárast Kotlebovcov je aj od Smeru, ale napríklad aj od nevoličov. Možno dôvod nevymedzovania sa voči Kotlebovi je, že majú ešte nádej, že sa im časť voličov vráti. A dôvodom bude, že uvidia, aj vďaka aktivitám opozičných strán, že Kotleba asi nie je to správne pre nich. Teoreticky by sa mohli vrátiť späť k nevoličom alebo do Smeru. Ale to je príliš zložitá stratégia. V každom prípade, zrejme si nechcú pobúriť tých, ktorí by sa ešte mohli vrátiť.

Viac rozhovorov, analýz a všetky dôležité informácie k parlamentným voľbám 2020 nájdete na jednom mieste tu.

podľa aktuálnych prieskumov majú tri strany šancu stať sa lídrom demokratickej opozície. Ktorá z nich má podľa trendov najlepšiu šancu?

Keď sa pozrieme na trendy, tak prvolezec bola koalícia PS/Spolu. Potom ju dobehla strana Za Ľudí a odvtedy sa len predbiehajú. Trendy ukazujú, že rastie OĽaNO a zatiaľ sú to postupné a trvalé skoky. Momentálne to však nevyzerá, že by mohlo zvyšných dvoch dobehnúť alebo predbehnúť, aj keď, kto vie. 

A z tých dvoch strán by som si hodil mincou. Možno je teraz trochu viditeľnejšie PS/Spolu, keďže majú protikotlebovskú tému, na druhej strane aj Za ľudí ešte určite nepovedalo posledné slovo. Kto z nich dvoch to bude, netuším. 

 
Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.posledné
.neprehliadnite