Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Akcia .týždňa: Presvedč jedného nevoliča

Spomínate si na človeka menom Oskar F.?

.peter Bálik .rozhovory

Dokumentaristka Barbora Berezňáková nám svojím filmom Skutok sa stal pripomína, že kauza únosu syna prezidenta Kováča a vraždy Róberta Remiáša je stále živá.

keď Barbora Berezňáková dokončovala svoj prvý dlhometrážny dokument Skutok sa stal, nemohla tušiť, že Slovensko si tento scenár opäť zopakuje, a to ešte v hrôzostrašnejšej verzii. Aj keď medzi vraždami Róberta Remiáša a Jána a Martiny ubehlo viac než dvadsať rokov, sú si v niečom podobné. Skorumpovaný systém, ktorý tu vytvorila vládnuca strana – vtedy HZDS a dnes Smer –, viedol k vražde nevinných ľudí. 

Práve dnešné udalosti sú, paradoxne, pozvánkou na dokument Barbory Berezňákovej, a to nielen vďaka postave Mariana Kočnera, ktorá začne vystupovať na konci príbehu. Metastázy, ktoré vyvolala táto traumatická udalosť, sú v našej spoločnosti prítomné dodnes. To je aj hlavné posolstvo filmu.

Mladá režisérka si pre svoj debut zvolila neľahkú tému, no nestratila sa v nej, najmä keď si uvedomíme, že sa v tejto kauze stretáva viac dejových línií a rôznorodých osudov, ktoré sa jej šikovne podarilo skrotiť do súvislého príbehu. Výborne pracuje so strihom, s archívnymi materiálmi a má vnímavé oko. Napríklad okamih horiaceho auta z nakrúcania hraného filmu Únos, na ktoré sa pozerá matka zavraždeného Remiáša, patrí k najsilnejším okamihom dokumentu. 

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite