Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Slovenská youtuberka: Vždy boli dobré a zlé vzory. Rodičia preto musia kontrolovať, koho ich deti sledujú

.veronika Verešová .rozhovory

Youtuberi prezentujú vo videách svoj obyčajný život. Je to však skutočne realita alebo nás zavádzajú? O svete Youtube sme sa rozprávali so slovenskou youtuberkou Patrou Bene.

Slovenská youtuberka: Vždy boli dobré a zlé vzory. Rodičia preto musia kontrolovať, koho ich deti sledujú INstagram Patra Bene

youtuberi vo svojich videá najčastejšie predstavujú seba ako dievča alebo chlapca od susedov. Čím demonštrujú, že majú rovnaký život ako ich sledovatelia, podobné cnosti či neresti...

Tak to bolo kedysi. Už to tak nie je. Samotný lifestyle youtuberov sa postupom času zmenil. Kedysi bol Youtube o tom, že viem o nejakých zľavách, poradím. Alebo poznám lifehacky na uľahčenie života. Bolo to začiatočnícke, klasické, keď ľudia spoznávali, o čom Youtube je. Keď sa mase niekto ukázal ako kamarát, budovala sa komunita a postupne daného youtubera začala komunita brať ako svoj idol. Mali pocit, že sú kamaráti a všetko o sebe vedia. Odvtedy sa to veľmi zmenilo.

ako?

V roku 2010 začali prví youtuberi, aktuálne sú to tí najväčší. Vtedy začali firmy postupne objavovať čaro Youtube a pokazili ho. Prišli firmy, povedali, že majú peniaze a chcú reklamu. Čiže aktuálne, keď niekto povie, že je normálny človek, nie je to tak. Pretože to hovorí človek, ktorý je na dovolenke v Las Vegas. Človek, ktorý sa vyváža v aute za 50-tisíc, býva vo veľkom dome, má 23 rokov. Pred desiatimi rokmi, keď ešte Youtube nebol, 23-roční bývali u rodičov a chodili do školy a tieto veci si tak ako bežní ľudia nemohli dovoliť. To, že vedú rovnaký život ako ich odberatelia, je niečo, čo sa tvrdí, ale realita je iná. Bohužiaľ, firmy do toho zasiali tak, že narástla konkurencia. Už nie sme kamaráti, lebo ty máš Orange, ja mám Telekom. Firmy použili youtuberov ako nástroje marketingu a zmenili scénu Youtube.

je nejaké predstavenie youtubera a skutočná realita. Predstavenie divákom ukazuje svet za oponou, niečo, čo sa deje u youtubera doma, ale, ako sama hovoríte, môže to byť od reality veľmi ďaleko. Do akej miery sú teda videá youtuberov obrazom reality, ako samotní youtuberi často prezentujú?

Máme výhodu, že môžeme ľuďom ukazovať, čo chceme. Len čo chcem ukázať, že som dobrý človek, budem prezentovať svoje dobré stránky. Natočím video o separovaní odpadu, chodím na zelenú, neurážam. Takto si človek vytvára na internete vlastného avatara a je výhoda, že nám ľudia veria. Keď im poviem, že dnes bol krásny deň, myslia si, že sa mám dobre, ale už neriešia, že som  pred piatimi minútami plakala. Ťažko sa odhaduje, čo je realita a čo fikcia. Youtuber môže nahovoriť vo videách niečo, čo má ďaleko od reality. Ale ak sú sledovatelia pozorní, uvedomelí, môžu si všimnúť, že je to klamstvo. Sú istí ľudia, ktorí povedali, že sú proti fast fashion, a zrazu prišla ponuka od H&M a zobrali ju. Peniaze hrajú veľkú rolu. Niekedy je teda ťažké odhadnúť, čo je pravda a čo je fikcia. Tiež sa stáva, že influencer do toho spadne až tak, že sám uverí, že to, čo predvádza, je pravda a pritom si len vytvára vlastný film.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite