Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Mladí muži proti ženám – recept na vlastnú deštrukciu

.inge Vagačová .rozhovory .spoločnosť

Marek Madro založil internetovú poradňu IPčko.sk, kde pomáhajú najmä mladým v ťažkých životných situáciách. Pre .týždeň sme spolu rozobrali tému manosféry, na ktorú upozornil aj nový miniseriál Netflixu Adolescence.

Mladí muži proti ženám – recept na vlastnú deštrukciu BORIS NÉMETH

manosféra – zvláštne slovo. Čo znamená?

Je to súhrnné označenie rôznorodých webových stránok, blogov a online fór, ktoré propagujú maskulinitu, mizogýniu a opozíciu voči feminizmu. 

čo si máme pod manosférou predstaviť tu na Slovensku? Čo všetko sa najmä medzi mladými objavuje, čomu sú vystavovaní? 

Manosféra na Slovensku, podobne ako inde vo svete, predstavuje spletitú sieť online komunít, ktoré propagujú extrémne interpretácie maskulinity, antisystémové naratívy a často aj nenávistné postoje voči ženám, LGBTI+ komunite a feministickým hodnotám. Pre mladých, ktorí sa v nej ocitajú, môže pôsobiť ako návod na úspech: sľubuje rýchle riešenia v oblasti vzťahov, sebavedomia či kariéry. Ponúka toxické vzory mužnosti, ktoré glorifikujú dominanciu, silu a kontrolu, zatiaľ čo emocionálna inteligencia, empatia či rovnosť sú zosmiešňované ako „slabosť“. Mladí muži sú vystavovaní rétorike „obetí systému“, manosféra im podsúva presvedčenie, že ženy, spoločnosť či dokonca štát im „niečo vzali“ – či už ide o pracovné príležitosti, vzťahy alebo spoločenské postavenie. Problém je aj to, že manosféra je prepojená na biznis modely, ktoré využívajú neistotu mladých mužov – predaj „mentorských programov“, platených kurzov či exkluzívnych komunít, kde dochádza nielen k posilňovaniu toxických presvedčení, ale aj k frustrácii a radikalizácii, lebo sľubované cesty k úspechu a dominancii v realite často nefungujú. Medzi mladými sa v manosfére najčastejšie objavujú fenomény ako „red pill“ filozofia, ktorá vyhlasuje ženy za manipulatívne bytosti, ktoré mužov len využívajú, alebo „incel“ komunity, kde sa hromadí frustrácia z vlastných neúspechov v partnerských vzťahoch a mení sa na nenávisť voči ženám. Populárne sú tiež naratívy „sigma mužov“, ktorí údajne odmietajú spoločenské normy a fungujú ako „osamelí vlci“, ktorí si „idú za svojím“ – často na úkor zdravých medziľudských vzťahov a rešpektu k druhým. Je nebezpečné, že manosféra je mimoriadne dostupná: TikTok, YouTube či Discord šíria mnohé tieto myšlienky formou virálnych videí a „životných rád“ od influencerov, ktorí sa prezentujú ako úspešní „alfa lídri“. Mladí ľudia sú tak vystavovaní obsahu, ktorý zosilňuje ich neistoty a podsúva im deštruktívne presvedčenia o mužskosti, vzťahoch a postavení vo svete. Preto je dôležité viesť s mladými ľuďmi otvorený dialóg, budovať ich kritické myslenie a ponúkať im zdravé alternatívy vnímania vlastnej identity. Nenásilná, rešpektujúca maskulinita, ktorá nepopiera emócie, budovanie vzťahov či rovnosť, to je niečo, čo by malo byť posilňované aj v rámci vzdelávacích a komunitných programov.

zdalo by sa, že fenomén mizogýnie, nenávisti voči ženám, je medzi mladými mužmi stále viac prítomný. Je to skutočne tak?

Fenomén mizogýnie medzi mladými mužmi je v súčasnosti čoraz viditeľnejší, najmä v online priestore. Dáta aj skúsenosti odborníkov naznačujú, že nenávistné postoje voči ženám sú medzi mladými mužmi prítomné a môžu sa dokonca prehlbovať. 

 

BEZ VÁS SA NEPOHNEME

Pridajte sa do komunity predplatiteľov, ktorí pohnú Slovenskom a prečítajte si odomknutú verziu tohto článku.

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite