Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Ostro strážená hranica

.šimon Jeseňák .boris Németh .reportáže .fototéma

Stanica Luhanska je hranicou medzi Ukrajinou a samozvanou Luhanskou ľudovou republikou, ktorá vznikla z vôle Vladimíra Putina. Denne ňou prejdú stovky Ukrajincov, ktorí cestujú do práce alebo k lekárom. Tá istá krajina rozdelená ostnatým drôtom a zamínovanými poľami.

Ostro strážená hranica Boris Németh

mínové polia, ostnaté drôty a vojaci v plnej zbroji strážia hranicu Stanica Luhanska. Na území, ktoré je podľa medzinárodného práva stále súčasťou Ukrajiny, sa dnes usilujú zrekonštruovať most, ktorý by tieto územia spojil. Nie je to náročné, no dostať späť pod kontrolu vlastné územie áno. 

Nastupujeme do vlaku z Kyjeva do Kramatorska. Noc sme strávili na pričniach v malých štvormiestnych kupé. Vlak, ktorým sme cestovali, si určite pamätá časy, keď ešte bola Ukrajina súčasťou Sovietskeho zväzu. Zákazník slovenských železníc je však na podobný komfort zvyknutý, takže cestu prežijeme bez patálií. 

Naši hostitelia z organizácie Foreign Policy Counsil „Ukainian Prism“ nám hovoria o tom, čo ich trápi a čo sa snažia svojou činnosťou zmeniť. Počas ukrajinskej revolúcie, ktorá dostala názov Euromajdan, bol záujem médií o dianie u nášho východného suseda obrovský. Stovky reportérov z celého sveta sledovali dianie na Majdane a neskôr i to, ako „zelení mužíci“ zaútočili na Donbase. Následne vznikla na ukrajinskom území samozvaná Luhanská ľudová republika, ktorú okrem Ruska neuznala žiadna krajina. Po dvanásťhodinovej ceste nočným vlakom prichádzame do hotela v Kramatorsku. Sme v severnej časti Doneckého regiónu.

„Zabudli sme, že ešte pred tridsiatimi rokmi sme boli ostnatými drôtmi oddelení od zvyšku sveta aj my.“

Po ubytovaní začíname svoju púť do Stanice Luhanskej, ktorá je jedným z najdesivejších miest frontovej línie Donbasu. Stanica Luhanska je vzdialená takmer 300 kilometrov od Kramatorska. Skôr, než tam prídeme, musíme získať špeciálne povolenie na vstup do tejto zóny, kde prebiehali ostré boje medzi separatistami a ukrajinskou armádou. Akreditáciu na vstup nám ešte v Kramatorsku odovzdá nadporučíčka Marianna Chyzhevska. Do armády vstúpila minulý rok, jej práca pozostáva z komunikácie s médiami a ich koordinácie v teréne. 

Eugénia a Janislav so synom Viktorom boli na rodinnej návšteve na strane mosta, ktorú kontroluje Ukrajina. Mladá rodina žije v samozvanej Luhanskej ľudovej republike.Boris NémethEugénia a Janislav so synom Viktorom boli na rodinnej návšteve na strane mosta, ktorú kontroluje Ukrajina. Mladá rodina žije v samozvanej Luhanskej ľudovej republike.

Len čo sme získali potrebné povolenia, nasadneme do staručkého autobusu, ktorý má najazdených takmer milión kilometrov. Cesta nám trvá takmer šesť hodín. Je rozbitá a niektoré výtlky majú hĺbku niekoľko desiatok centimetrov. Po dvoch hodinách prechádzame prvou kontrolnou stanicou, kde nám skontrolujú naše povolenia na vstup do Stanice Luhanskej a prezrú si naše pasy. Checkpoint stráži niekoľko dobre ozbrojených vojakov. Po ďalších štyroch hodinách dorazíme okolo štvrtej popoludní na miesto a vystupujeme z autobusa.

Oľga pracuje ako poručíčka ukrajinskej pohraničnej stráže na moste v Stanci Luhanskej. Bola jediným vojakom, ktorého sme tu smeli odfotiť, ostatní nesmú byť fotografovaní kvôli bezpečnosti.Boris NémethOľga pracuje ako poručíčka ukrajinskej pohraničnej stráže na moste v Stanci Luhanskej. Bola jediným vojakom, ktorého sme tu smeli odfotiť, ostatní nesmú byť fotografovaní kvôli bezpečnosti.

 

Celý článok si môžete prečítať, ak si kúpite Digital predplatné .týždňa. Ponúkame už aj možnosť kúpiť si spoločný prístup na .týždeň a Denník N.

predplatiť

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia
.neprehliadnite