Zdá sa, že máte zablokovanú reklamu

Fungujeme však vďaka príjmom z reklamy a predplatného. Podporte nás povolením reklamy alebo kúpou predplatného.

Ďakujeme, že pozeráte .pod lampou. Chceli by ste na ňu prispieť?

Rodinná firma zo Slovenska, ktorá sa nebojí sveta

.sponzorované .promotion .promotion

Pôvodne plánovali založiť biznis v zahraničí, no na poslednú chvíľu sa rozhodli pre Slovensko. Barbora Akkermans Labudová sa s manželom Lenaertom Akkermansom spoznali prostredníctvom biznisu a napokon sa rozhodli založiť vlastnú rodinnú firmu Central Point Europe v Pezinku. Zamestnávajú Slovákov i cudzincov a obchodujú so 47 krajinami sveta. Pandémia ich firmu preverila. Zvládli ju však aj vďaka schopnosti rýchlo sa prispôsobiť zmenám na jednotlivých trhoch.

Rodinná firma zo Slovenska, ktorá sa nebojí sveta BORIS NÉMETH Barbora Akkermans Labudová: Neustále sledujeme vývoj trhov a značiek, ale aj spotrebiteľského správania v konkrét- nych krajinách. Tomu prispôsobujeme aj náš biznis.

ste spoluzakladateľkou úspešnej rodinnej firmy Central Point Europe. Ako ste sa dostali k biznisu?

Počas posledného ročníka na Fakulte sociálnych a ekonomických vied Univerzity Komenského v Bratislave som cítila, že si chcem vyskúšať život v zahraničí. Prijala som ponuku jednej nemeckej firmy, ktorá hľadala stážistu za účelom rozvoja biznisu na československom trhu. Podnikala vo veľkoobchode v segmente, ako je ten náš. Hovorila som si, že ak to nevyužijem, potom už nikdy. Napokon som v nej zostala tri roky aj vďaka ľuďom, ktorí vo mne zapálili nadšenie pre biznis a od ktorých som sa veľa naučila. S mojím manželom Lennaertom Akkermansom sme sa spoznali tiež prostredníctvom biznisu.

a napokon ste si založili vlastnú firmu.

Keďže sme mali rovnaké záujmy, rozhodli sme sa, že si založíme vlastnú firmu. Pôvodne sme ju chceli otvoriť v Luxemburgu, ale uvedomili sme si, že obaja sme cudzinci a nemáme také kontakty a zázemie, ako keby sme boli v niektorej z našich domovských krajín. Napokon sme sa rozhodli odísť zo západnej Európy a prišli sme na Slovensko, kde ešte nebol taký presýtený trh. Založenie firmy nám trvalo niekoľko mesiacov. Od začiatku sme si verili a boli sme presvedčení, že to bude fungovať. Dnes sme veľkoobchodná firma so stabilným zázemím, ktorá sa venuje obchodovaniu so spotrebiteľskou elektronikou so zameraním na mobilné telefóny. 

vaša firma funguje už šiesty rok. Čo sa za ten čas v Central Point Europe zmenilo?

Zmenilo sa toho veľa. Narástli nám čísla i počet zamestnancov a stali sme sa stredne veľkou firmou, ktorá stále rastie a napreduje. Naším cieľom je sa rozrastať, pričom sa stále držíme nášho biznis core a našich manažérskych zásad. Aj tým sa odlišujeme od konkurencie, neodkláňame sa od biznis plánu a striktne sa ho držíme v dobrých i horších časoch. 

s ktorými krajinami dnes obchodujete?

V súčasnosti obchodujeme so 47 krajinami sveta – počnúc od našich susedov až po Austráliu. Našich zákazníkov máme v strednej i západnej Európe, ale aj v krajinách Blízkeho východu, na rôznych ostrovoch či iných exotických miestach. Robíme si vlastné prieskumy a vyberáme ich vždy podľa našich cieľov, kde by sme chceli byť a kde sa vieme presadiť. Vyhľadávame predovšetkým také trhy, kde možno zlúčiť našu ponuku s dopytom.

na čo vsádzate pri výbere vašich dodávateľov?

V prvom rade sa snažíme mať prehľad o ponuke a dopyte na jednotlivých trhoch. Neustále sledujeme vývoj trhov a značiek, ale aj spotrebiteľského správania v konkrétnych krajinách. Tomu prispôsobujeme aj náš biznis. V našej ponuke možno nájsť známe i menej známe značky. Ich výber závisí aj od toho, čo chcú naši zákazníci. Sme otvorení akejkoľvek zaujímavej ponuke, ktorú sa snažíme predať, ak vieme že je po nej alebo potenciálne môže byť dopyt. Pomáhame tiež veľkým a stredným reťazcom. V prípade, že majú tovar, ktorý nevedia predať na lokálnom trhu, im ho môžeme vyviesť a predať. 

v čom spočíva silná stránka vášho biznisu?

V našej firme sa orientujeme na znalosť jazykov, hovoríme sedemnástimi jazykmi. Využívame angličtinu, ruštinu, nemčinu, francúzštinu, gréčtinu, portugalčinu, urdu, hindu a dorozumieme sa aj arabsky. Naši predajcovia ovládajú jazyky a kultúrne tradície krajiny, v ktorej obchodne pôsobia. Najlepšie je, ak z nej priamo pochádzajú, pretože sú im známe kultúrne zvyklosti a odlišnosti, ktorým nie vždy musíme rozumieť. 

čomu vďačíte za to, že slovenskej firme ako je vaša, sa darí aj v zahraničí?

Dôveryhodnosť a dlhodobé budovanie vzťahov so zákazníkmi sú pre nás dôležitejšie, než rýchly profit. Budujeme si stabilnú klientelu a úprimné vzťahy. To, čo povieme, dodržíme. Aj vtedy, keď si uvedomíme, že daný obchod je pre nás nevýhodný. Takisto je pre nás dôležitý ľudský aspekt, dobrá atmosféra vo firme a pohodlie našich zamestnancov. Ak je dobrá nálada v práci, ľudia sú šťastnejší a aj firma dosahuje lepšie výsledky. Myslím si, že to si na Slovensku uvedomuje málo zamestnávateľov. Našou silnou devízou je multikultúrny tím. Náš obchodný tím tvoria prevažne cudzinci, ktorí vedia lepšie preniknúť na daný trh, ale dvere majú u nás otvorené všetci talentovaní obchodníci. Aktuálne hľadáme šikovných obchodníkov, ktorí vedia po turecky, nemecky alebo ovládajú španielčinu a maďarčinu. 

spomínali ste, že v rôznych kultúrach sa robí biznis inak. Ako sa prejavujú tieto rozdiely v jednotlivých krajinách? 

Čo krajina, to iné zvyky. V každej krajine sa robí biznis inak. Aj preto je pre nás dôležité poznať kultúrne rozdiely a byť na ne pripravení, inak je šanca úspechu päťdesiatpercentná. V Taliansku sa napríklad ľudia radi rozprávajú o futbale alebo o tom, ako strávili víkend. Rozhovory musia byť pozitívne, dlhé a osobné. Je dôležité, aby obchodník vedel urobiť správne entré, aby chytil svojho zákazníka a mohlo dôjsť k obchodu. V protiklade s tým je Holandsko, kde musíme byť v prípade dopytu rýchli a striktní. Kým južania robia radi biznis pohodovo, v Nemecku a Holandsku či Belgicku dominuje stručnosť, presnosť a rýchlosť. V Spojených arabských emirátoch a na Blízkom východe zase vieme, že v piatok sa nikomu nedovoláme, pretože je víkend. Tomu všetkému sa snažíme prispôsobiť. Naši obchodníci sú trénovaní v oblasti kultúrnych rozdielov a zvykov. Vo firme napríklad organizujeme multikultúrne dni, keď sa tematicky obliekame podľa tradícií danej krajiny, rozprávame sa o jej zvykoch a jeme lokálne jedlá. Aj vďaka tomu sa učíme rešpektovaniu rôznych kultúr a súdržnosti.

čo býva v oblasti vášho biznisu najväčšou prekážkou?

Nedorozumenia v komunikácii. Myslím, že to neplatí iba v našom segmente, ale v každej oblasti biznisu. Akoby sme zabúdali komunikovať. Hoci náš biznis patrí do odvetvia telekomunikácií, paradoxne si to ľudia často neuvedomujú a niekedy vie byť medziľudská komunikácia naozaj problematická. 

ako vás ovplyvnila pandémia? Zasiahla aj do vášho podnikania?

Pandémia nás preverila na všetkých frontoch. Prvá vlna bola pre nás najdramatickejšia. Nevedeli sme, čo máme očakávať a čo sa bude diať. Niektoré trhy sa jednoducho vypli. Musím povedať, že nikdy som nezažila taký intenzívny teambuilding ako počas prvej vlny pandémie, keď sme mali poslednú poradu pred lockdownom. Spomínam si, ako som hovorila všetkým zamestnancom, aby si vzali svoje telefóny a počítače, lebo nevieme, kedy sa budeme môcť znova vrátiť. 

Komunikovali sme spolu na diaľku, aby bol zachovaný komfort každého z nás. Nikdy som nevidela takú tímovú súdržnosť, ako keď medzi sebou trhy vypínali a naši obchodníci si vzájomne pomáhali. Mávali sme dvakrát také dlhé porady, pretože sme uvažovali, čo ďalej. Keď sa jeden trh vypol, vzápätí sme namiesto neho hľadali ďalší. Všetci sme boli na jednej lodi a ako tím nás to zocelilo. Pandémia bola pre nás jeden veľký teambuilding. Chvíľami aj náročná, pretože sme museli veľa vymýšľať a rýchlo sa adaptovať na vývoj na jednotlivých trhoch. S tým, ako sa menili pravidlá, sa menilo aj nákupné správanie ľudí. Napríklad len čo Taliansko otvorilo svoj trh, vzrástol dopyt po tabletoch a nerobili sme nič iné, iba sme zháňali tablety do Talianska. Ako tím sme to ustáli a som na to hrdá.

zmenila pandémia nákupné správanie odberateľov vašej elektroniky?

Tak, ako prichádzajú jednotlivé vlny počas pandémie, sa dočasne mení aj spotrebiteľské správanie nielen v maloobchode, ale aj vo veľkoobchode. Zásadne sa však nezmenilo, pretože dopyt po spotrebiteľskej elektronike vždy bol a bude. Ľudia budú vždy potrebovať mobilný telefón a budú ho chcieť meniť. Všetko závisí aj od kúpyschopnosti obyvateľstva v jednotlivých krajinách, ale náš biznis core zostáva.  Dočasne sme zaznamenali pokles v rôznych častiach Európy, azda by nebola krajina, ktorá by istú dobu nekrívala. Zároveň veľa firiem, aj našich konkurentov a dodávateľov, zbankrotovalo. Nemyslím si však, že to bolo výlučne dôsledkom pandémie. Tá bola pravdepodobne iba poslednou bodkou. 

aké sú vaše vízie v Central Point Europe do budúcna?

Chceme sa naďalej rozrastať. Okrem veľkoobchodu začíname čoraz viac pozornosti venovať aj distribúcii. Ale veľkoobchod so spotrebiteľskou elektronikou so zameraním na mobilné telefóny zostáva naďalej naším hlavným zámerom. Naším interným heslom je „The sky is the limit“ (Obloha je limit.) 

Ak ste našli chybu, napíšte na web@tyzden.sk.
.diskusia | Zobraziť
.posledné
.neprehliadnite